Diverzitás és inklúzió jellemzői a Pécsi Tudományegyetemen : egy helyzetfelmérő kutatás tükrében

Varga Aranka; Vitéz Kitti; Széll Krisztián: Diverzitás és inklúzió jellemzői a Pécsi Tudományegyetemen : egy helyzetfelmérő kutatás tükrében. In: Iskolakultúra, (31) 9. pp. 45-62. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_009_045-062.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_009_045-062.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Tanulmányunk támaszkodik azokra a hazai és nemzetközi vizsgálatokra, melyek bemutatják, miként vált a felsőoktatás jellemzőjévé a diverzitás, és ezzel összefüggésben tárgyalja az inkluzivitás kiépülésének gyakorlatát. Helyzetfeltáró kutatásunk során az inklúzió folyamatelvű modelljét alkalmazva arra voltunk kiváncsiak, hogy mi jellemzi a különböző hallgatói csoportokat a bemenet (bejutási lehetőségek), a folyamat (sikeres előrehaladás) és a kimenet (eredményességi mutatók) szempontjából a Pécsi Tudományegyetemen. Elemzésünk a 2010 és 2019 között képzéssel rendelkező hallgatókra (N = 68 602) és képzésekre (N = 83 067) terjedt ki, és a ­Neptunban elérhető adatokon alapult. Az elemzés háttérváltozója a diverz tanulói csoportok (előnyben részesítettek: tanulási-pszichés zavarosok, fogyatékosok, hátrányos helyzetűek, továbbá külföldiek), a kapott juttatások (ösztöndíj, kollégium) és az adott képzés státusza. Eredményeink idősorosan és karokra lebontva mutatnak rá a bemenet oldaláról bizonyos hallgatói csoportok visszaszorulására (pl. hátrányos helyzetűek), illetve létszámnövekedésére (külföldiek). Láthatóvá vált a különböző juttatások támogató ereje az előrehaladás során. A diplomaszerzési adatok alapján megállapítható, hogy minél magasabb fokú a képzés, annál hosszabb ideig és annál kevésbé sikeresen teljesítenek a bemenet során előnyben részesített hallgatói csoportok – rámutatva az intézményi inkluzivitás fejlesztésének szükségességére. Jelen kutatás az elemzett adatbázis legszembetűnőbb tendenciáira fókuszált, azonban az adatbázis további lehetőségeket rejt a vizsgált csoportok tanulási életútjának fókuszáltabb nyomon követésére, a fentiekben leírtak mögött meghúzódó okok egy részének feltárására is.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 31
Szám: 9
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2021
Oldalak: pp. 45-62
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 61-62. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Felsőoktatás, Pedagógiai kutatás, Hátrányos helyzetű fiatalok - nevelés
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70709/
A feltöltés ideje: 2021. nov. 22. 14:56
Utolsó módosítás: 2021. nov. 22. 14:56
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70713
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet