A motiváció szerepe a felsőoktatási lemorzsolódásban és perzisztenciában

Kovács Eszter Karolina: A motiváció szerepe a felsőoktatási lemorzsolódásban és perzisztenciában. In: Iskolakultúra, (28) 10-11. pp. 55-63. (2018)

[thumbnail of iskolakultura_2018_10-11_055-063.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_10-11_055-063.pdf

Letöltés (857kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A felsőoktatási oktatás lemorzsolódás jelentős oktatáspolitikai kérdés, amelynek hátterében számos befolyásoló faktor állhat. Az egyik legjelentősebb tényezőt a motiváció jelenti, s habár nehéz az öndeterminált és külső, mások által szabályozott motivációs szegmenseket élesen elkülöníteni egymástól, általánosságban nézve elmondható, hogy a belső motiváció a perzisztenciával korrelál, míg a külső motiváció inkább a lemorzsolódással hozható összefüggésbe. Tanulmányunkban e két típusú motiváció perzisztenciára gyakorolt hatását vizsgáltuk meg, az IESA-TESCEE 2015 (N=2015) adatbázisán keresztül. Eredményeink alapján a legkiemelkedőbb motivációs tényezőnek a baráti és családi példa követése mutatkozott, feltételezhetően internalizált motivációs bázisként. A tudásgyarapítás, valamint a munkavállalás kitolásának motivációja pozitívan hatott a perzisztenciára. Lineáris regresszióanalízisünk eredményei alapján a háttérváltozók kontrolálása mellett sem a külső, sem a belső motiváció faktorként való kezelése nem mutatott szignifikáns hatást a perzisztenciára, ugyanakkor a társadalmi háttérváltozók tekintetében a nem, az apa iskolai végzettsége, valamint a tanuló tagozatának típusa mutatkozott jelentősnek.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 28
Szám: 10-11
ISSN: 1215-5240
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2018
Oldalak: pp. 55-63
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 62-63. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Felsőoktatás, Tanulási motiváció
A feltöltés ideje: 2019. nov. 22. 10:18
Utolsó módosítás: 2019. nov. 22. 10:18
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46257
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet