Kovács Eszter Karolina: A motiváció szerepe a felsőoktatási lemorzsolódásban és perzisztenciában. In: Iskolakultúra, (28) 10-11. pp. 55-63. (2018)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_10-11_055-063.pdf Download (857kB) | Preview |
Abstract
A felsőoktatási oktatás lemorzsolódás jelentős oktatáspolitikai kérdés, amelynek hátterében számos befolyásoló faktor állhat. Az egyik legjelentősebb tényezőt a motiváció jelenti, s habár nehéz az öndeterminált és külső, mások által szabályozott motivációs szegmenseket élesen elkülöníteni egymástól, általánosságban nézve elmondható, hogy a belső motiváció a perzisztenciával korrelál, míg a külső motiváció inkább a lemorzsolódással hozható összefüggésbe. Tanulmányunkban e két típusú motiváció perzisztenciára gyakorolt hatását vizsgáltuk meg, az IESA-TESCEE 2015 (N=2015) adatbázisán keresztül. Eredményeink alapján a legkiemelkedőbb motivációs tényezőnek a baráti és családi példa követése mutatkozott, feltételezhetően internalizált motivációs bázisként. A tudásgyarapítás, valamint a munkavállalás kitolásának motivációja pozitívan hatott a perzisztenciára. Lineáris regresszióanalízisünk eredményei alapján a háttérváltozók kontrolálása mellett sem a külső, sem a belső motiváció faktorként való kezelése nem mutatott szignifikáns hatást a perzisztenciára, ugyanakkor a társadalmi háttérváltozók tekintetében a nem, az apa iskolai végzettsége, valamint a tanuló tagozatának típusa mutatkozott jelentősnek.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 28 |
Number: | 10-11 |
ISSN: | 1215-5240 |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2018 |
Page Range: | pp. 55-63 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 62-63. ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Felsőoktatás, Tanulási motiváció |
Date Deposited: | 2019. Nov. 22. 10:18 |
Last Modified: | 2019. Nov. 22. 10:18 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46257 |
Actions (login required)
View Item |