"Csak én írok, versemnek hőse : semmi" : Kovács András Ferenc taníthatósága a közoktatásban

Mészáros Márton: "Csak én írok, versemnek hőse : semmi" : Kovács András Ferenc taníthatósága a közoktatásban. In: Iskolakultúra, (28) 7. pp. 35-40. (2018)

[thumbnail of iskolakultura_2018_007_035-040.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_007_035-040.pdf

Download (822kB) | Preview

Abstract

Kovács András Ferenc – vagy ahogyan a szakirodalomban is emlegetik: KAF – az egyik legtöbbet elemzett, legnagyobb hatású kortárs magyar költő, akinek költészete a kilencvenes évek kritikai vitáinak egyik legfontosabb terepe volt. A KAF-értelmezői hagyomány kulcsfogalmai – identitásvesztés, kulturális emlékezet, intertextualitás, „szerepköltészet” – a tradicionális szerzői pozíció elbizonytalanítására, majd felszámolására, végső soron pedig az irodalmi szöveg eredendő nyelvi, intertextuális létmódjára, irodalmiságára kérdeznek rá. Költészetének a mai magyar irodalomban szinte példa nélküli formagazdagságát a következetes részletességgel felépített költői maszkok, alakmások is segítik (Jack Cole, Lázáry René Sándor, Caius Licinius Calvus, Alekszej Pavlovics Asztrov stb.); írásművészetének egyik meghatározó eleme a hagyomány általi megelőzöttség belátása, a költői megnyilatkozás „eredetiségéről” való lemondás. A sokat idézett közhely szerint: forma iránti elkötelezettségben Csokonaival és Kosztolányival, sokszínűségében Weöressel rokonítható.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 28
Number: 7
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2018
Page Range: pp. 35-40
Additional Information: Bibliogr.: 40. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Kovács András Ferenc, Pedagógia, Magyar irodalom tanítása, Magyar irodalom - költészet - 20-21. sz.
Date Deposited: 2019. Nov. 25. 08:46
Last Modified: 2019. Nov. 25. 08:46
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46243

Actions (login required)

View Item View Item