Vízió, vágy, ideológia : a szülők idegennyelv-tanulással kapcsolatos motívumai

Vajnai Viktória; Szabó Lilla; Gulya Nikoletta: Vízió, vágy, ideológia : a szülők idegennyelv-tanulással kapcsolatos motívumai. In: Iskolakultúra, (32) 6. pp. 104-111. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_006_104-111.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_006_104-111.pdf

Letöltés (858kB)

Absztrakt (kivonat)

Az idegennyelv-tanulás és -tudás jelentősége a globalizált 21. században különösképp előtérbe került, és az elmúlt évtizedekben az idegennyelv-tanulás kutatásában új irányok jelentek meg. Ezek közül cikkünk az idegennyelv-tanulás kutatásának úgynevezett „társadalmi fordulatát” ismerteti, amelynek képviselői az idegen - nyelv-tanulás kognitív és egyéni megközelítése mellett a tanulás társadalmi összefüggéseinek és környezetének fontosságát és elemeit vizsgálják. Mind a nemzetközi, mind a magyar kutatások összefüggést mutattak ki a nyelvtanuláshoz való hozzáférés és a szocioökonómiai státusz, illetve az idegennyelv-tanulás eredményessége és a szocioökonómiai státusz között. A nyelvtanulás lehetőségének és sikerességének egyik fontos tényezője a tanuló családi háttere, ezen belül a szülők gyermekük nyelvtanulásával kapcsolatos motívumai. A szülői kutatások tekintetében kevés empirikus vizsgálat áll rendelkezésünkre a nyelvtanulás-kutatásban, azok pedig különbözőképpen közelítik meg a kérdést, nincs egységes fogalomhasználat, definíció. Ennek ellenére a bourdieu-i tőke- és habituselmélet mellett új elméleti megközelítések is kibontakoztak, amelyekből cikkünkben kettőt mutatunk be: a nyelvtanulás mint a szülők víziójának, vágyainak kivetítése gyermekükre, illetve a nyelvtanulás mint a szülők befektetése gyermekük jövőjébe annak érdekében, hogy saját státuszukat továbbadhassák, vagy azt erősítsék.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 6
ISSN: 1215-5240
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 104-111
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 110-111. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Idegen nyelv tanulása, Pedagógiai kutatás
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/70976/
A feltöltés ideje: 2022. okt. 07. 10:57
Utolsó módosítás: 2022. okt. 07. 10:57
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70992
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet