Induktív gondolkodás fejlesztése oktatási robotokkal támogatott fejlesztő környezetben

Majzik Tamás; Molnár Gyöngyvér: Induktív gondolkodás fejlesztése oktatási robotokkal támogatott fejlesztő környezetben. In: Iskolakultúra, (32) 7. pp. 69-83. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_007_069-083.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_007_069-083.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány egy kisiskolások számára kidolgozott, oktatási robotikára építő, induktív gondolkodást fejlesztő program hatásvizsgálatának eredményeit ismerteti. Az induktív gondolkodás egyrészt kiemelkedő szerepet játszik a tanulásban és a megszerezett tudás alkalmazásában, másrészt tanítható, fejleszthető képesség. A fejlesztés egyik 21. századi eszköze lehet az oktatási robotok alkalmazása. A kutatás keretein belül kisiskolás diákok számára kidolgozott induktív gondolkodást fejlesztő programban Blue-Bot, Codey Rocky, Edison és Ozobot robotokat használtunk. A programmal négy héten keresztül fejlesztettünk 1–4. évfolyamos tanulókat (N = 18). A kutatás kontrollcsoportját diákszintű illesztés után háttérváltozók és képességszint tekintetében hasonló diákok alkották (N = 90). A fejlesztés időintervallumában történő spontán és iskolai implicit, illetve a fejlesztő programmal történő explicit fejlesztés hatékonyságát egy, a kutatás kezdetén, majd a fejlesztések után megoldott online induktív gondolkodás teszt segítségével mértük (Cronbach-α = 0,88). A kísérleti és a kontrollcsoport előteszten mért teljesítménye között nem volt szignifikáns különbség [Mkontroll = 46,72%, Mkísérleti = 46,80%, t(106) = 0,017, p = 0,987]. A vizsgált képesség tekintetében mind a kontroll-, mind a kísérleti csoport átlagos teljesítménye szignifikáns változást, fejlődést mutatott a fejlesztés időszaka alatt, azaz az érintett életkor szenzitív a fejlesztés tekintetében. A kísérleti csoport tagjai a fejlesztés hatására az utóteszten jelentősen magasabban teljesítettek, mint a kontrollcsoport [Mkontroll = 57,71%, Mkísérleti = 61,16%, t(106) = 1,676, p = 0,097] diákjai. A program hatásmérete Cohen d = 0,75 (p < 0,01). A kutatás eredményei alapján megállapítható, hogy megfelelően integrált tanulásmódszertani elveket alkalmazva, az oktatási robotika motivációs bázisa segítségével már egy hónap célzott fejlesztéssel is eredményesen lehet kisiskolás tanulók induktív gondolkodási képességét, a tanulás és tudásalkalmazás egy kulcsfontosságú képességét fejleszteni.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 7
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 69-83
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 82-83. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Képességfejlesztés - általános iskola - módszer, Pedagógiai kutatás, Induktív gondolkodás, Digitális oktatás - módszer
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/70977/
A feltöltés ideje: 2022. okt. 07. 11:27
Utolsó módosítás: 2022. okt. 07. 11:27
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70982
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet