A tanító szakos hallgatók tanítási tevékenysége a környezetismeret-órákon

Szántóné Tóth Hajnalka; Szombathelyiné Nyitrai Ágnes; Kontra József: A tanító szakos hallgatók tanítási tevékenysége a környezetismeret-órákon. In: Iskolakultúra, (32) 7. pp. 103-122. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_007_103-122.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_007_103-122.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Ebben a tanulmányban tanító szakos hallgatók körében végzett, a környezetismeret tantárgy tanításával kapcsolatos vizsgálatunk főbb eredményeit mutatjuk be. Saját készítésű kérdőívünk kérdései az óratartás előtti felkészülés mozzanataira (a mentori támogatás bevonódásának mértékére, a tervezet elkészítésére fordított időre, a tervezet elkészítése alatt figyelembe vett egyéb tényezők mértékére, az óratervezet megírását segítő eszközökre) és a tárgy tanításának jellemzőire (a didaktikai alapelvekre, választott módszerekre, szervezési módokra, eszközökre) irányultak. Kiemelt célunk volt továbbá a tárgy tanításához való hallgatói viszonyulás megismerése, feltárása. A kérdőívre adott válaszokból kiderült, hogy bár a hallgatók bizonytalanok természettudományos ismereteikben, fontosnak tartják mégis a gyermekek természettudományos ismereteinek a bővítését, természettudományos szemléletük formálását, illetve olyan környezet biztosítását, mely támogatja, élénkíti a gyermekek természettudományos érdeklődését. Képzési szempontból kutatásunk fontos eredményének tartjuk, hogy a hallgatók környezetismeret tantárgy tanításához való pozitív viszonyulását leginkább a mentortanárral való szakmai kapcsolat befolyásolja. Vizsgálatunk adatai és eredményei hatékonyan használhatók a tanító szakos hallgatók természettudományos módszertani képzésének fejlesztésében és a gyermekek természettudományos nevelésére irányuló kutatások és fejlesztések irányainak kijelölésében is.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 7
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 103-122
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 120-122. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Környezetismeret tanítása, Tanárképzés
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/70977/
A feltöltés ideje: 2022. okt. 07. 11:50
Utolsó módosítás: 2022. okt. 07. 11:50
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70981
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet