Tudásszerzés iskola után : a felnőttképzéshez való viszonyulás a székelyföldi térségben

Kiss Adél: Tudásszerzés iskola után : a felnőttképzéshez való viszonyulás a székelyföldi térségben. In: Iskolakultúra, (32) 7. pp. 36-46. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_007_036-046.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_007_036-046.pdf

Letöltés (874kB)

Absztrakt (kivonat)

A felnőttképzéshez való viszonyulás egyéni adottságok, képességek és gondolkodás függvénye, amelyet a közösségi, illetve társadalmi tényezők nagymértékben befolyásolnak. Jelen tanulmány a székelyföldi térségben vizsgálja a felnőttkori tanulás néhány sajátosságát, tételesen (1) a tanulási tapasztalatokat, (2) a legfontosabb indokokat, amelyek a felnőttképzésben való részvételt mozgatják, (3) általánosan a felnőttkori tanuláshoz való társadalmi viszonyulást és a megkérdezettek által vázolt (4) tanulási jövőképeket. Szerkezetét tekintve a tanulmány először áttekinti a szakirodalom alapján a vidéki térségben zajlott társadalmi változási folyamatokat, amelyek a felnőttképzés gyakorlatát formálták, alakították 1990–2020 között. Majd egy 2019-ben végzett kvantitatív kutatás (kérdőíves adatfelvétel, N = 555, amely adatfelvételt egy 65 kérdésből álló, a szocio-demográfiai jellegű kérdések mellett az iskolarendszeren kívüli tanulási gyakorlatot részleteiben feltáró vizsgálat) adataira támaszkodva a székelyföldi térségben a felnőttképzéshez való viszonyulás sajátosságait elemzi. A kutatás legfontosabb eredményei szerint a megkérdezettek tanulási tapasztalatai alapvetően pozitívak, bár nem erednek oly sok tanulási színtérről. A felnőttképzésben való részvételt a megélhetési motívumok mellett más indokok is mozgatják. De jellemzően a rövidre zárt, célirányosan megvalósított tanulási életpályaszakaszok dominálnak, ezt a tendenciát a tanulási jövőképek is kirajzolják.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 7
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 36-46
Megjegyzések: Bibliogr.: 46. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Felnőttkori tanulás, Felnőttoktatás - Erdély
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/70977/
A feltöltés ideje: 2022. okt. 07. 11:18
Utolsó módosítás: 2022. okt. 07. 11:18
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70978
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet