Irodalomtanítás - elvárások, szerepek, modellek, megközelítésmódok : pedagógusnézetek vizsgálata fogalomtérképpel

Herédi Rebeka: Irodalomtanítás - elvárások, szerepek, modellek, megközelítésmódok : pedagógusnézetek vizsgálata fogalomtérképpel. In: Iskolakultúra, (32) 5. pp. 110-126. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_005_110-126.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_005_110-126.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A tanulmányt két részre bontottuk. Az első (elméleti) részben összefoglaljuk az oktatási átalakulás mögött meghúzódó igényeket (globalizáció, társadalmi igények és elvárások), és azt, hogy az átalakulást hogyan befolyásolhatja az iskolarendszer, a hagyomány és a pedagógusnézetrendszer. Felsorolunk néhány irodalomtanítási modellt és megközelítést, amelyek az irodalomtanítás paradigmáiként is értelmezhetők. A második (empirikus) részben fogalomtérképeket elemzünk, a térképek elemzése után következtetéseket vonhatunk le a preferált tanítási módszerekről, valamint a tanárok irodalomtanítási céljairól, az oktatás során betöltött lehetséges (tanári és tanulói) szerepekről. A fogalmi térképeket Bókay Antal modelljeibe és Alan C. Purves megközelítéseibe integráltuk. Hosszútávú célunk a tanulók olvasási szokásainak, olvasással kapcsolatos attitűdjeinek, az irodalom tantárgy és a pedagógusnézetrendszer közötti összefüggéseknek a vizsgálata. Kutatási eszközeink közé tartozik a tanulói kérdőív, egy félig strukturált tanári interjú és egy strukturálatlan fogalomtérkép. Ebben a tanulmányban tíz irodalomtanár fogalomtérképét elemezzük, a térképek elemzéséhez Maxquda szoftvert használtunk. The present study has two main sections. The first part, which is theoretical, summarizes the needs behind educational transformation (globalization, social needs and expectations) and how the transformation is affected by the school system, tradition or teachers’ belief systems. Some literature teaching models and approaches are also listed which can be interpreted as the paradigms of teaching literature. The second part, which is empirical, analyses concept maps. After analysing the maps, we draw conclusions about the preferred teaching methods, as well as about the teachers’ views on the aim of teaching literature and possible (teacher and student) roles during education. Conceptual maps were integrated into models of Antal Bókay and the approaches of Alan C. Purves. Our long-term plan is to examine correlations between students’ reading habits, attitudes regarding reading, the literature and teachers’ belief systems. Our overall research tools include a student questionnaire, a semi-structured teacher interview, and an unstructured concept map. In this ten teachers’ concept maps are examined. Maxquda2022 software was used to analyse the maps.

Egyéb cím: Teaching literature - expectations, roles, models, approaches : investigation of teachers’ views with concept map
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 5
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar, angol
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 110-126
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 125-126. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Irodalomtanítás - modell, Pedagógiai kutatás - módszer
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70878/
A feltöltés ideje: 2022. júl. 11. 11:16
Utolsó módosítás: 2022. júl. 11. 11:16
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70885
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet