Dancs Katinka: A társadalomismereti nevelés céljai és a tanórákon alkalmazott módszerek, tevékenységek - egy pedagóguskutatás eredményei. In: Iskolakultúra, (31) 10. pp. 3-15. (2021)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_010_003-015.pdf Letöltés (895kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Kutatásunk célja annak feltárása volt, hogy a pedagógusok a társadalomismereti nevelés során a tantervekben megjelenő mely célokat preferálják, valamint milyen módszereket és tevékenységeket használnak munkájuk során. Online kérdőív segítségével gyűjtöttünk adatokat általános iskolában és középiskolában tanító pedagógusoktól, összesen 400 pedagógus töltötte ki a kérdőívet. Eredményeink szerint a pedagógusok az emberi jogok és a morális értékek tiszteletére, valamint a környezetvédelem iránti pozitív viszonyulásra helyeznek hangsúlyt. A módszerek és tevékenységek tekintetében az információkeresést és -értelmezést igénylő tevékenységek, a szemléltetőanyagok használata és a feldolgozott témák közös megvitatása tekinthetők a leggyakrabban alkalmazott tevékenységeknek. A klaszterelemzés eredményeként négy csoportba sorolhatók a részt vevő pedagógusok célképzésük szerint: érzékenyítők, környezetvédelemre nevelők, hazafias nevelők és szolidaritásra nevelők. A pedagógusprofilok között nem tapasztalható különbség abban a tekintetben, hogy milyen módszereket és tevékenységeket alkalmaznak.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 31 |
Szám: | 10 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyelv: | magyar |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2021 |
Oldalak: | pp. 3-15 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 15. p. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Társadalomismeret tanítása - középiskola, Társadalomismeret tanítása - általános iskola, Oktatási módszer, Pedagógiai kutatás |
Kapcsolódó URL: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/70770/ |
A feltöltés ideje: | 2022. jan. 13. 08:09 |
Utolsó módosítás: | 2022. jan. 13. 08:09 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70774 |
Tétel nézet |