A Covid-19 járványhelyzet hatása a tanárképzés digitalizációs folyamatára

Rausch Attila; Misley Helga: A Covid-19 járványhelyzet hatása a tanárképzés digitalizációs folyamatára. In: Iskolakultúra, (31) 6. pp. 62-71. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_006_062-071.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_006_062-071.pdf

Letöltés (892kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A 21. században zajló digitális forradalom jelentős hatással van a felsőoktatásra, benne különösen a tanárképzésre, erre a digitalizációs folyamatra pedig katalizátorként hatott a Covid-19 világjárvány. Az intézményeknek rövid idő alatt kellett megtalálniuk és alkalmazniuk azokat a digitális megoldásokat, melyekkel a lehető leghatékonyabban tudták megvalósítani a távolléti vagy hibrid oktatást. Ez azonban rávilágított a digitális kompetencia fontosságára mind az oktatók, mind a hallgatók részéről. A szereplők digitális kompetenciájának fejlettsége meghatározta a digitális technológiával támogatott oktatás minőségét és eredményességét, felszínre hozta az egyenlőtlenségeket, ugyanakkor rá is kényszerített mindenkit a tanulásra, új eszközök, módszerek kipróbálására. Tanulmányunk célja elhelyezni a járványhelyzet távolléti és hibrid oktatását, ennek tapasztalatait a felsőoktatás digitalizációs folyamatában, részletesebben bemutatva a hallgatók és oktatók digitális kompetenciájának egyes területeire gyakorolt hatásokat. Továbbá kitérünk azokra a hosszabb távú irányvonalakra és javaslatokra, amelyeket felvázolhatunk az elmúlt egy év tapasztalatai nyomán. A hallgatók közötti digitális esélyegyenlőtlenségek csökkentésére a felsőoktatási intézményeknek is figyelmet kell fordítaniuk, ami különösen fontos a tanár szakos hallgatók esetében. The digital revolution in the 21st century has a significant impact on higher education, especially on teacher training, and the Covid-19 pandemic has acted as a catalyst for this process. Institutions needed to find and apply digital solutions in a short time to implement distance or hybrid education as efficiently as possible. Yet, this has highlighted the importance and need for digital competence. The development of lecturers’ and students’ digital competence determined the quality and effectiveness of the education supported by digital technology. It also showed the inequalities of access and skills, while forcing everyone to learn, to try new tools and methods. The aim of our study is to place the distance and hybrid education of the pandemic, and its experiences in the digitalization process of higher education presenting the effects on certain areas of students’ and teachers’ digital competence. We also look at the longer-term directions and suggestions we can outline from the experience of the past year. Institutions need to pay attention to reducing digital inequalities between students, which is particularly important for students in the teacher training programs.

Egyéb cím: The impact of the Covid-19 epidemic on the digitization process of teacher training
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 31
Szám: 6
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2021
Oldalak: pp. 62-71
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 69-71. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Digitális oktatás - módszer, Pedagógia - digitális, Koronavírus járvány, Távoktatás, Tanárképzés
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/60278/
A feltöltés ideje: 2021. aug. 09. 08:54
Utolsó módosítás: 2021. aug. 09. 09:45
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60281
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet