Az internethasználat etikai kérdéseinek vizsgálata 9. és 10. évfolyamos gimnazisták körében

Füsti-Molnár Zsuzsanna; Miklós Péter: Az internethasználat etikai kérdéseinek vizsgálata 9. és 10. évfolyamos gimnazisták körében. In: Iskolakultúra, (31) 6. pp. 101-120. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_006_101-120.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_006_101-120.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A középiskolás diákok számára az internet használata a mindennapok természetes része. A világháló vitathatatlan előnyei mellett számos veszélyt is rejt, melyeknek létezésével, jelentőségével a fiatalok nem minden esetben vannak tisztában. Kisvárosi gimnazisták (N = 125) körében végzett kutatásunk a diákok internethasználatának etikai vonatkozású kérdéseivel kapcsolatos jellemzőit vizsgálta online kérdőíves módszerrel. Vizsgálatunk eredményei alapján a tanulók internethasználati jellemzőire vonatkozóan megállapítottuk, hogy a tanulók viszonylag sok időt töltenek a világhálón, leggyakrabban a különböző közösségi médiumokat látogatják, és többen tartanak fenn kapcsolatot csak a cybertérben ismert személyekkel. A szociális média használata és az internetes zaklatás áldozatává válás esélye részben összefüggést mutatott. Azt igazoltuk, hogy azok a tanulók kaptak már szexuális tartalmú megkereséseket, illetve szerepeltek zaklatottként egyes szituációkban, akik többször posztolnak magukról fényképeket a különböző oldalakon. A diákok 23%-a találkozott már a cyberbullying valamilyen formájával eddigi élete során. A függőségek vizsgálatakor azt tapasztaltuk, hogy a diákok többsége szokott a nap folyamán sóvárgást érezni az iránt, hogy játsszon valamilyen számítógépes játékkal, illetve megtekintse a közösségi médiáról érkező értesítéseit. A számítógépes játékokról szólva elmondható, hogy a tanulók 40%-a játszik rendszeresen valamilyen online játékkal, és ezek között a játékok között nagyobb arányban vannak jelen az erőszakos tartalmú programok. Eredményeink a mindennapi pedagógiai munka és a médiatudatosságra nevelés hosszabb távú stratégiai tervezése számára is üzenettel bírnak. Fontos, hogy megismerjük és megértsük annak az online környezetnek a működését és jellegzetességeit, amely a gyermekeinket körülveszi. Kiemelt jelentősége van az internetes veszélyek megelőzésének, és szükséges lehet megelőző, érzékenyítő programok, előadások szervezése az intézményekben. For high school students, using the Internet is a natural part of everyday life. In addition to the indisputable advantages of the World Wide Web, there are also many dangers, the existence and significance of which young people are not always aware of. Our research among small town grammar school students (N = 125) examined the students’ characteristics regarding ethical issues related to Internet use by an online questionnaire. Based on the results of our study, we found that students spend a relatively large amount of time on the World Wide Web, most often visiting various social media sites, and more people only keep in touch with people known in cyberspace. The use of social media and the chances of becoming a victim of cyberbullying showed a partial correlation. We verified that those students who post photos of themselves on various sites had already received sexual content inquiries or were harassed in some situations several times. 23% of students have encountered some form of cyberbullying in their lifetime. Examining the addictions, we found that most students tend to feel an urge to play some kind of computer game or view social media notifications during the day. Regarding computer games, 40% of students play some online games regularly, and a higher proportion of violent content programs are among these games. Our results also have a message for the long-term strategic planning of everyday pedagogical work and media awareness education. It is important to know and understand the functioning and characteristics of the online environment that surrounds our children. The prevention of Internet threats is of paramount importance, and it may be necessary to organize preventive, sensitizing programs and lectures in institutions.

Egyéb cím: Examining ethical questions of Internet usage among 9. and 10. grade grammar school students
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 31
Szám: 6
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2021
Oldalak: pp. 101-120
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 118-120. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Internetes zaklatás - gyermekek, Közösségi élet - ifjúság, Bűnözés - számítógépes, Számítógép-hálózat - Internet, Családi nevelés - serdülőkor
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/60278/
A feltöltés ideje: 2021. aug. 09. 09:23
Utolsó módosítás: 2021. aug. 09. 09:49
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60279
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet