Jáger Borbála; Rausch Attila: A klímaváltozás oktatása nemzetközi kutatások alapján : elméleti megközelítések, hatékony módszerek és tanulási eredmények. In: Iskolakultúra, (31) 3. pp. 75-92. (2021)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_003_075-092.pdf Letöltés (1MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Az emberi tevékenységek által felgyorsult klímaváltozás, az erősödő üvegházhatás a Föld ökológiai rendszerének jelentős változásához vezet, amely komoly politikai, gazdasági és társadalmi kihívások elé állít mindannyiunkat. Miközben erősödő figyelem övezi a jelenséget és a fenntarthatóságra irányuló törekvéseket, egyre fontosabb, hogy az iskola és a neveléstudomány is megfelelő súllyal foglalkozzon a témával, segítve a diákokat az interneten és a médián keresztül áradó információk feldolgozásában, a klímaváltozással kapcsolatos jelenségek megértésében. Szakirodalmi tanulmányunkban a klímaváltozás oktatásának különböző megközelítéseit, módszereit és azok várható kimeneteleit ismertetjük nemzetközi kutatások eredményein keresztül. A jelenséget feldolgozó programok jellemzően a tanulók személyes érintettségére és aktivitására építenek. A téma feldolgozásának módszerei különféle interakciókra, beszélgetésekre vagy vitákra, a tudománnyal, tudósokkal való kapcsolat megteremtésére, a tévképzetek, félreértések tisztázására, valamint a társaság bevonására, közösségi programok szervezésére fókuszálnak, amelyek együttes alkalmazása, kapcsolódási pontjaik megtalálása növelheti a programok eredményességét. A klímaváltozással kapcsolatos fejlesztőprogramok, projektek leginkább a klímaváltozással kapcsolatos tudás bővítésében érnek el sikereket, és kevésbé eredményeznek fejlődést a környezeti attitűd terén, ugyanakkor lényegesek a környezettudatos magatartás alakításában. A neveléstudomány feladata, hogy hozzájáruljon a klímaváltozás oktatásának fejlesztéséhez. A tanulmányban ismertetett módszerekkel elérhető, hogy a tanulók átfogó képet alkossanak a Föld rendszeréről, amely a fokozódó klímaszorongás helyett elköteleződésüket támogatja mindennapi pozitív környezettudatos tetteik gyakorlásának irányába. Mindez segít megalapozni a környezet és ember közti egyensúlyt, amely kulcsfontosságú a fenntartható társadalom kialakításában. Áttekintésünk támpontot adhat a klímaváltozás témáját különböző életkori csoportokban feldolgozni kívánó pedagógusoknak és szakembereknek.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 31 |
Szám: | 3 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyelv: | magyar |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2021 |
Oldalak: | pp. 75-92 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 89-91. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Éghajlati változás, Környezetvédelmi nevelés |
Kapcsolódó URL: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/58064/ |
A feltöltés ideje: | 2021. jún. 09. 13:44 |
Utolsó módosítás: | 2021. jún. 09. 13:44 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58073 |
Tétel nézet |