Szűcs Norbert; Fejes József Balázs: Csodafegyver vagy pótcselekvés? : a tanodamozgalom története és legitimációs kérdései. In: Iskolakultúra, (31) 1. pp. 45-67. (2021)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_001_045-067.pdf Letöltés (975kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A tanodamozgalom a magyar oktatási rendszer méltányossági problémáira adott válaszok egyikének tekinthető. A tanodaszféra jelenleg több mint 5000 gyermeket és fiatalt ér el, így napjainkban a legtöbb tanulót támogató hátránykompenzáló kezdeményezés. A tanodák legfontosabb finanszírozási hátterét a közelmúltig rövidtávú európai uniós forrásokra épülő pályázatok biztosították. E forrásokat 2019-től állami források váltották fel, amelyek vélhetően kedveznek a tanodák stabil, kiszámítható működésének. E változás lehetővé teszi, hogy a finanszírozási nehézségek helyett szakmai kérdések kerüljenek a tanodákról szóló diskurzus fókuszába. Szakirodalmi áttekintésünk célja e diskurzus elindítása. A szakmai kérdések kontextusának megteremtése céljából írásunkban definiáljuk a tanodát, kitérve a tanodaszféra heterogenitásának fontosabb szempontjaira, majd röviden ismertetjük a tanodamozgalom hazai történetét a finanszírozás kérdéseit a középpontba helyezve, mivel ez alapvetően meghatározta a szakmai kérdések mellett a fenntartók körét is. Összegezzük azon empirikus kutatások eredményeit, amelyek a tanodai szolgáltatásban részesülő tanulók előrehaladására fókuszáltak. Ezt követően a tanodák működéséhez kapcsolódó fontosabb dilemmákat, kihívásokat vizsgáljuk meg a következő témaköröket érintve: (1) a tanodai munka céljainak differenciáltsága; (2) az eredményesség és hatékonyság megítélése; (3) az oktatási rendszer reformjának akadályozása; (4) öncélúság; (5) az oktatási szegregáció legitimációja a közvélemény felé. Végül – az említett kihívásokat szem előtt tartva – egy lehetséges jövőképet vázolunk fel.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 31 |
Szám: | 1 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyelv: | magyar |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2021 |
Oldalak: | pp. 45-67 |
Megjegyzések: | Bibliogr. a jegyzetekben : p. 66-67. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Hátrányos helyzet - oktatásügy - 21. sz., Oktatásügy - Magyarország - 21. sz. |
Kapcsolódó URL: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/57543/ |
A feltöltés ideje: | 2021. már. 18. 08:52 |
Utolsó módosítás: | 2021. már. 18. 08:52 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57550 |
![]() |
Tétel nézet |