Kreativitáskutatás a középfokú építőipar és földmérés ágazati szakképzésben

Csepcsényi Lajos Lászlóné Balogh Melinda; Bredács Alice: Kreativitáskutatás a középfokú építőipar és földmérés ágazati szakképzésben. In: Iskolakultúra, (30) 12. pp. 81-101. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_012_081-101.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_012_081-101.pdf

Letöltés (966kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az ipar rohamos fejlődése a munkavállalóktól új kompetenciák megszerzését és a meglévők fejlesztését várja el. A megváltozott munkakörülmények a kreativitás fejlődését is igénylik. A középfokú szakképzés egyik fő feladata az elkövetkező években a Szakképzés 4.0. koncepció szerint a munkavállaláshoz és munkavégzéshez szükséges kompetenciák fejlesztése. A tanulmány célja, hogy megvizsgálja azt, hogy a tanulók jelenleg a kreativitás mely összetevőivel rendelkeznek, és irányt mutasson a kreativitás iskolai fejlesztésében. Vizsgáltuk, hogy van-e kimutatható különbség az általános és a szakmai kreativitás között, vagy csak kreativitásról beszélhetünk. A kutatást 11. évfolyamos ágazati képzésben részt vevő tanulók körében végeztük, illetve 13. évfolyamos, a szakképzésbe most bekapcsolódó felnőttek körében, akik már rendelkeznek munkavállalói tapasztalatokkal. A kutatás eredményeiből megállapítható, hogy a tanulók mind fluencia, mind pedig flexibilitás tekintetében igen gyenge teljesítményt mutatnak, inkább egy ötlet minél részletesebb kidolgozására törekednek. Az is megállapítást nyert, hogy a 11. évfolyamos tanulók és a szakképzésbe most bekapcsolódó felnőttek között nincsen kimutatható eltérés sem az általános, sem pedig a szakmai kreativitás tekintetében. Ugyanakkor nem nyert egyértelmű megerősítést, hogy az általános és a szakmai kreativitás elkülöníthető-e egymástól. Az általános és szakmai kreativitás egyértelmű elkülöníthetőségének igazolásához további, a szakmában már legalább 10 éve dolgozó mérnökök bevonása lenne szükséges, ami egyben kijelöli a kutatás további irányát.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 30
Szám: 12
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2020
Oldalak: pp. 81-101
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 99-101. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Kreativitás vizsgálata, Szakképzés
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57532/
A feltöltés ideje: 2021. feb. 15. 09:58
Utolsó módosítás: 2021. feb. 15. 09:58
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57540
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet