A reflektív naplók alkalmazásának lehetőségei a tanárképzésben

Gulya Nikoletta; Szivák Judit; Fehérvári Anikó: A reflektív naplók alkalmazásának lehetőségei a tanárképzésben. In: Iskolakultúra, (30) 9. pp. 45-63. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_009_045-063.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_009_045-063.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Today’s rapidly changing information society urges teachers to constantly review and challenge their views and methods whereas diverse classroom communities and changing forms of learning, resources and learning environments require rapid, adaptive pedagogical responses (Lampert, 2010). Reflective thinking is an essential part of teachers’ professional repertoire, therefore, from the end of the 20th century, reflectivity has been increasingly emphasized in teacher education (Kinsella, 2007; Collin, Karsenti és Komis, 2013). There are several methods available to support and explore the reflective thinking of pre-service teachers, both in the Hungarian and the international teacher education. However, there are only a few studies in Hungarian literature which explore and analyse the empirical studies on the reflectivity of pre-service teachers. The present study explores the possibilities of applying the reflective journal as an effective tool of reflectivity in teacher education using the method of literature review. The research examines the aims and results of the chosen studies in terms of the relevance of the effects of reflective diary writing on the development of pre-service students. The results of research on reflective journals have highlighted that reflective journal writing can have an impact on the process of becoming a teacher in different areas. It can support the deepening of professional knowledge, make teacher practice more conscious, but it can also help to review and change attitudes and views related to teaching. It can also improve the level of reflection of the pre-service teachers and contribute to the development of their inclusive approach. Napjaink gyorsan változó információs társadalmában a tanároknak folyamatosan felül kell vizsgálniuk és kihívások elé kell állítaniuk nézeteiket, módszereiket, mivel a sokszínű osztályközösségek, illetve a változó tanulási formák, források és tanulási környezetek gyors, adaptív pedagógiai reakciókat igényelnek (Lampert, 2010). A reflektív gondolkodás elengedhetetlen kelléke a tanárok szakmai repertoárjának, így a 20. század végétől a reflektivitás egyre nagyobb hangsúlyt kap a pedagógusképzésben (Kinsella, 2007; Collin, Karsenti és Komis, 2013). A tanárszakos hallgatók reflektív gondolkodásának támogatására, illetve feltárására számos módszer áll rendelkezésre mind hazai, mind nemzetközi viszonylatban. Ezeknek a tanulmányoknak szisztematikus feldolgozását célul kitűző kutatások azonban kis számban vannak csak jelen a hazai szakirodalomban. Jelen tanulmány a reflektív naplónak mint a reflektivitás egyik hatékony eszközének tanárképzésben való alkalmazási lehetőségeit tárja fel a szakirodalmi elemzés módszerével. A kutatásba bevont tanulmányok céljait és eredményeit vizsgálja a reflektív naplóírás tanárszakos hallgatók fejlődésére gyakorolt hatásainak relevanciájában. A reflektív naplókkal kapcsolatos kutatások eredményei rávilágítottak, hogy a naplóírás különböző területen gyakorolhat hatást a tanárrá válás folyamatában. Támogathatja a szakmai tudás elmélyülését, tudatosabbá teheti a tanári gyakorlatot, de segítheti a tanítással kapcsolatos attitűdök, nézetek felülvizsgálatát is. Emellett fejlesztheti a tanárszakos hallgatók reflektivitásának szintjét és hozzájárulhat inkluzív szemléletmódjuk kialakításához.

Egyéb cím: The possibilities of reflective journal implementation in teacher education
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 30
Szám: 9
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2020
Oldalak: pp. 45-63
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 61-63. ; összefoglalás angol és magyar nyelven
Kulcsszavak: Reflektív gondolkodás, Tanárképzés, Reflektív napló
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57361/
A feltöltés ideje: 2020. dec. 15. 09:42
Utolsó módosítás: 2020. dec. 15. 09:42
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57367
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet