Karaktererősségek az iskolában : fogalmak, jellemzők és a fejlesztésre irányuló intervenciók

Fodor Szilvia; Molnár Adrienn: Karaktererősségek az iskolában : fogalmak, jellemzők és a fejlesztésre irányuló intervenciók. In: Iskolakultúra, (30) 4-5. pp. 20-39. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_04-05_020-039.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_04-05_020-039.pdf

Letöltés (928kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A pozitív pszichológia egyik központi eleme a karaktererősségek fogalma, illetve a 2004-ben kialakított VIA karaktererősségek rendszere (Peterson és Seligman, 2004). Az ebben leírt erősségek és személyes jellemzők a pozitív pszichológiai kutatások és intervenciók egyik fókuszpontját jelentik, melyek működéséről és hatásmechanizmusáról már elég sokat tudunk (Peterson, Park és Seligman, 2006; Vela és mtsai, 2016). Ugyanakkor az erősségek iskolai megjelenése, illetve az azok fejlesztésére irányuló iskolai gyakorlatok még kevésbé ismertek, alkalmazásuk nem gyakori. Cikkünkben ezért bemutatjuk a karaktererősségek fogalmát és működését, az erősségekkel kapcsolatos pszichológiai munka általános jellemzőit, valamint az ennek fejlesztésére irányuló intervenciókat. Ezen túl részletesebben ismertetjük a pozitív pszichológiai irányú, különösen az erősségek fejlesztésére irányuló beavatkozások iskolai lehetőségeit, melyek megteremtik az erősségorientált iskolai szervezeti kultúra és tanítási-tanulási folyamat tudományos alapjait. A tanulmány végén olyan rövid gyakorlatokat mutatunk be (pl. erősségek azonosítása, 360 fokos értékelés, erősség-megfigyelés), melyek lehetőséget teremtenek a rövid és egyszerűen kivitelezhető erősségfókuszú intervenciók iskolai kipróbálására, megismerésére. The concept of character strengths and the VIA system of strengths (Peterson, Seligman, 2004) are central ideas of positive psychology. These personal attributes and strengths are in the focus of numerous research and interventions, with a robust knowledge about their function and impact (Peterson, Park, Seligman, 2006; Vela et al., 2016). In spite of this robust knowledge, the development of character strengths is not widespread and systematic at schools. In this article we aim to introduce the concept and the functions of character strengths, the general attributes of psychological processes in connection with strengths and interventions for their development. Furthermore a detailed account is given of school-based interventions for improving strengths in light of positive psychology, which can provide scientific foundations for strength-oriented institutional culture and teaching and learning. Finally some strength-focused short practices are introduced (eg. strength spotting, 360 degree evaluation, strength observation), which help to learn about and encourage to try simple and short, easily manageable strength-focused school-interventions.

Egyéb cím: Character strengths at school : definitions, attributes and interventions
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 30
Szám: 4-5
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2020
Oldalak: pp. 20-39
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 35-37. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Pszichológia, Karaktererősség
A feltöltés ideje: 2020. jún. 04. 08:11
Utolsó módosítás: 2020. jún. 04. 08:11
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57089
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet