A zeneterápia története és pedagógiai vonatkozásai

Szabadi Magdolna: A zeneterápia története és pedagógiai vonatkozásai. In: Iskolakultúra, (30) 3. pp. 85-95. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_03_085-095.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_03_085-095.pdf

Letöltés (874kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Jelen tanulmány a zeneterápia történeti mérföldköveit vizsgálja, és kitekint annak pedagógiai megjelenésére is. Ennek érdekében történelmi korszakonként végighaladva mutatja be a zene felhasználásának multidimenzionális jellegét. Azt, hogy a zeneterápia eredete, gyakorlati megjelenése ugyan egyidős az emberiséggel, de ez egyes részterületein belül (orvoslás, nevelés, szociális és lelki gondozás) különböző módon vált hangsúlyossá. Majd a tudományosság megjelenésével az ismert szociális aspektusokat hordozó modell mellett az utóbbi évtizedben tapasztalható paradigmaváltás szerint hangsúlyos lett a zeneterápia neurológiai modellje is. Ennek ellenére a zeneterápia mindmáig megőrizte kiegészítő jellegét: eszköz a segítő foglalkozások alkalmazott módszereiben. Továbbiakban a különböző szervezetek, szaklapok, zeneterapeuta elődök munkássága nyomán ismerteti a zeneterápia tudományosságának mérföldköveit. Ebben a folyamatban látható, ahogy a segítő szakma jeles képviselői köré kutatóműhelyek szerveződtek. A munkacsoportok egyre magasabb színvonalon végezték kutató- és gyakorlati munkájukat, amely elvezetett a nemzetközi konferenciák, kongresszusok, szaklapok és képzések elindításához. A nemzetközi helyzeten kívül az írás kitekintést tesz a zeneterápia magyarországi megjelenésére is. Példákat hoz arra, hogy hol és mikor kezdték alkalmazni a zeneterápiát. Ismerteti a hazai belgyógyászat, pszichiátria és nevelés területén folytatott zeneterápiás vizsgálatokat, valamint azt, hogy hol, mikor és milyen céllal alakultak zeneterápiás szervezetek, társaságok. A tanulmány a hazai képzések jellemzőinek ismertetésével és a ma élő zeneterapeuták publikálási lehetőségeinek bemutatásával zárul. The present study examines the historical milestones of music therapy and its pedagogical appearance. To this end, it presents the multidimensional nature of the use of music throughout historical periods. Although the origins and practical appearance of music therapy are of the same age as human kind, it has been emphasized in different ways in certain areas (medicine, education, social and spiritual care). Then in addition to the model with the social aspects known through the advent of science, the paradigm shift of the past decade has also highlighted the neurological model of music therapy. Despite of this, music therapy has continued to be complementary, thus music therapy is a tool in the applied methods of helping workshops. In the following, based on the work of various organizations, magazines and music therapist ancestors, the study presents the milestones of the science of music therapy. In this process, it can be seen that research workshops are organized around prominent members of the helping profession. The work teams carried out an increasing amount of quality research and practical work, leading to the launch of international conferences, congresses, journals and trainings. Apart from the international setting, the study also looks at the emergence of music therapy in Hungary. It gives examples of where and when music therapy had begun. It describes music therapy studies in the field of domestic medicine, psychiatry and education. Additionally it demonstrates where, when and for what purpose music therapy organizations and societies have been established. The study concludes with a presentation of the characteristics of Hungarian training courses and the publication opportunities of today’s music therapists.

Egyéb cím: The history of music therapy and its pedagogical aspects
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 30
Szám: 3
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2020
Oldalak: pp. 85-95
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 94-95. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Zeneterápia, Pedagógia
A feltöltés ideje: 2020. máj. 18. 07:11
Utolsó módosítás: 2020. máj. 18. 07:11
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/55872
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet