Gonda Zsuzsa; Molnár Gábor Tamás: Irodalomértés és kreatív szövegfeldolgozás a digitális magyarórán. In: Iskolakultúra, (29) 4-5. pp. 33-49. (2019)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_04-05_033-049.pdf Letöltés (1MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A tanulmány a digitális eszközöknek és médiumoknak az irodalomtanításra gyakorolt hatását vizsgálja. A vonatkozó nemzetközi szakirodalom áttekintésében az irodalomolvasás és a digitális kultúra közötti feszültséget és ugyanakkor lehetséges kapcsolódásokat vizsgálja. Bemutatja az irodalomolvasás eltérő kortárs tipológiáit, így Hayles háromosztatú modelljét, a szövegbe belefeledkező és a kritikai olvasás kölcsönviszonyát, valamint a szoros olvasás fogalmának újabb átértelmezéseit a digitális közegben. Ezek az újraértelmezések a nem-szöveges médiaeffektusok szövegként olvasását szorgalmazzák, másfelől nagyobb hangsúlyt fektetnek az olvasás társas és kontextuális jellegére is – miközben a szövegek nyelvi részleteire való odafigyelésről sem feledkeznek meg. A tanulmány második része egy iskolai kísérletet mutat be, amely empirikus adatokkal járul hozzá a kortárs vitákhoz. A kísérletben a diákok kreatív digitális eszközök (gondolattérkép-készítő, kollaboratív szövegszerkesztő, kép- és videoszerkesztő szoftverek) segítségével dolgoztak fel irodalmi műveket. A kísérlet eddigi eredményei azt sejtetik, hogy a kreatív és interaktív digitális módszerek nem eltávolítják a diákokat az irodalmi szövegtől, hanem éppen elmélyíthetik és segíthetik az irodalom megértését.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 29 |
Szám: | 4-5 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2019 |
Oldalak: | pp. 33-49 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 49. p. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Szövegértés, Magyar irodalom tanítása, Pedagógia |
A feltöltés ideje: | 2019. nov. 25. 13:25 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 25. 13:25 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46513 |
Tétel nézet |