Dohány Gabriella: Zenei élmény az énekórán? In: Iskolakultúra Online 2. pp. 70-79. (2009)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iol_2009_002_070-079.pdf Letöltés (338kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A tanulási motivációt iskolai környezetben vizsgáló pedagógiai kutatásoknak jelentős felértékelődése tapasztalható az utóbbi évtizedben. A zeneoktatásban betöltött szerepének felismerését követően napjainkban a zenetanulás motivációs rendszerének elemzésére irányul a figyelem. A kutatás során feltárhatóvá válik a cselekvésre ösztönző külső és belső mozgatók működése, önjutalmazó serkentő erővé alakulása, a flow áramlat-élményének komplex átélése, analízise. Zeneoktatásunk központi kérdése a zenei élmény megteremtése. Az élményszerzés minőségét empirikus vizsgálat keretében a szegedi közoktatásban Janurik Márta vetette össze az irodalom, a matematika és az ének-zene tantárgy esetében 2007-ben. Dohány Gabriella 2009-ben végrehajtott mérése az előző vizsgálat tapasztalatait támasztotta alá, hiszen a kapott eredmények értelmezése szerint az ének-zene tantárgy a közoktatásban nem képes betölteni alapvető szerepét. A nemzetközi kutatások jelentős része szintén az élmény természetének megismerésére irányul. A Verschaffel és munkatársai által 2007-ben lefolytatott kísérlet a zenehallgatás során átélt élmények grafikus megjelenítését vizsgálta gyermekrajzok elemzése segítségével. Az értékelés alátámasztotta az előzetes várakozást, szignifikáns eltérés mutatkozott az életkor és a zenei képzettség korrelációja szerint a zenét tanulók javára. A zenei közegben végrehajtott mérések és az általuk által feltárt eredmények tehát számokban kifejezhető módon jelzik napjaink zenei nevelésének kibontakozó válságát, ezzel együtt megjelölik a zeneoktatás lehetséges feladatait is.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra Online |
Szám: | 2 |
Dátum: | 2009 |
Oldalak: | pp. 70-79 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 78-79. ; Összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana, Ének-zene tanítása, Zenei nevelés |
A feltöltés ideje: | 2018. okt. 01. 11:19 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 06. 14:06 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/45541 |
![]() |
Tétel nézet |