Stressz, coping és reziliencia korai serdülőkorban

Pikó Bettina; Hamvai Csaba: Stressz, coping és reziliencia korai serdülőkorban. In: Iskolakultúra, (22) 9. pp. 24-33. (2012)

[thumbnail of EPA00011_Iskolakultura_2012-9_024-033.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_Iskolakultura_2012-9_024-033.pdf

Letöltés (390kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Tanulmányunkban a korai serdülők észlelt stresszterheltsége, az általuk alkalmazott coping stratégiák és a rájuk jellemző reziliencia-mutatók összefüggéseit elemezve azonosítottuk a mintában szereplő tanulók klasztereit. Három klasztert sikerült elkülöníteni a stressz-szinttől függően: a magas stressz-szint egyértelműen összefügg a reziliencia hiányával és a maladaptív coping módszerek alkalmazásával, az alacsony stressz-szint viszont érdekes módon nem az aktív problémafókuszú módszerekkel hozható összefüggésbe, hanem a maladaptív coping hiányával. Végül a közepes stressz-szint a problémamegoldó módszerek alkalmazásával tűnt ki, valamint a barátkozással, társas támogatás igénybevételével. Úgy tűnik, hogy önmagában az olyan coping technikáktól való tartózkodás, mint például az önvád, az elfojtás vagy az aggódás, erősítheti a rezilienciát és a pszichológiai jóllétet.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 22
Szám: 9
ISSN: 1215-5233
Dátum: 2012
Oldalak: pp. 24-33
A feltöltés ideje: 2018. júl. 06. 15:34
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42099
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet