Pozsony – a tanügyi innováció helyszíne a 18–19. század fordulóján

Kowalská Eva: Pozsony – a tanügyi innováció helyszíne a 18–19. század fordulóján. In: Iskolakultúra, (22) 9. pp. 80-90. (2012)

[thumbnail of EPA00011_Iskolakultura_2012-9_080-090.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_Iskolakultura_2012-9_080-090.pdf

Letöltés (413kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A pozsonyi iskolák – akár az evangélikus, akár a katolikus iskolákról volt is szó – évszázadokon át a legjelentősebb magyarországi oktatási intézmények közé tartoztak. Egyrészt a nagyszámú helyi elit arra törekedett, hogy gyermekeinek (elsősorban a fiúknak, a 18. századtól már a lányoknak is) helyben a lehető legjobb oktatást biztosítsa. A helyi elitet azonban nemcsak a tipikus városi polgárság (elsősorban a patríciusok) képviselői alkották, hanem a hivatalnokréteg is, amely 1526-tól a magyarországi kormányintézményekkel együtt fokozatosan Pozsonyba költözött. Másrészt az iskolák profiljának kialakulásában fontos szerepet játszott az, hogy a műveltséget a városiasság egyik ismérvének tekintették, a műveltség a város képének egyik összetevője volt.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 22
Szám: 9
ISSN: 1215-5233
Dátum: 2012
Oldalak: pp. 80-90
A feltöltés ideje: 2018. júl. 06. 15:34
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42076
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet