A kétnyelvű gyermekek identitáskonstrukciójának alakulása [melléklet]

Saruga Gáborné Kiss Ildikó: A kétnyelvű gyermekek identitáskonstrukciójának alakulása [melléklet]. In: Iskolakultúra, (24) 11-12. pp. 3-11. (2014)

[thumbnail of EPA00011_iskolakultura_2014_11-12_mell.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2014_11-12_mell.pdf

Letöltés (2MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A bilingvizmus témakörének egyik központi témája a kétnyelvűek identitásának alakulása. Az erre vonatkozó szociolingvisztikai kutatások több dimenzió mentén vizsgálják, hogy a kétnyelven felnövő gyermekből milyen identitású felnőtt lesz és ezt az identitást mi határozza meg. Továbbá, hogy milyen a kétnyelvű saját anyanyelvéhez való viszonya, mi történik az évek során az anyanyelvvel: nyelvvesztés, nyelvváltás, nyelvcsere vagy nyelvmegtartás. (pl.Susan Gal, 2002 , Fodor, 2005)1 A kutatások egy része azt világítja meg, hogy a többségi közösség milyen hatást gyakorol a migráns kétnyelvűek identitására.(pl. Bindorffer, 1997, 2001, Csiszár, 2004)2 Írásomban viszont arra vagyunk kíváncsiak, hogy már jóval korábban, a koragyermekkorban hogyan mutatkozik meg a – két nyelv, két kultúra, két közösség – mentén megélt tapasztalatok alapján az identitáskeresés, hogyan szökkennek szárba a kettős identitás csírái (az Ausztriában élő migráns szülők 3-10 éves gyermekeinél).

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 24
Szám: 11-12
ISSN: 1215-5233
Dátum: 2014
Oldalak: pp. 3-11
A feltöltés ideje: 2018. júl. 06. 15:34
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41852
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet