Fónai Mihály; Dusa Ágnes Réka: A tanárok presztízsének és társadalmi státuszának változásai a kilencvenes és a kétezres években. In: Iskolakultúra, (24) 6. pp. 41-49. (2014)
| Előnézet | Cikk, tanulmány, mű EPA00011_iskolakultura_2014_06_041-049.pdf Letöltés (374kB) | Előnézet | 
Absztrakt (kivonat)
Tanulmányunkban a tanárok presztízsét vizsgáljuk. A tanár professziókkal foglalkozó kutatások egyik meghatározó területe a tanárok társadalmi státusza, melynek jellemzésére a tanárok presztízsét alkalmazzák. A tanár professziók társadalmi státuszának alapfolyamata az elmúlt évszázadban a tanár szakmák státuszvesztése, presztízsének csökkenése, jövedelmi pozícióinak romlása és rekrutációs hátterének átalakulása. Ez utóbbi jellemzője, hogy egyre többen alsó-középosztálybeli származásúak és nők. Ebben az írásban a hetvenes évektől a kétezres évekig tekintjük át a tanár professziókat vizsgáló hazai kutatásokat. Ezek másodelemzése nagyon tanulságos, és azt a folyamatot vázolja fel, melyet deprofesszionalizációnak hívnak. A másodelemzések eredményeit erősítik meg saját kutatásaink is, melyeket tanár szakos hallgatók körében folytattunk: a hallgatók jól érzékelik a választott professziójukat jellemző társadalmi folyamatokat, nincsenek illúzióik a tanárok helyzetét, saját jövőjüket illetően.
| Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű | 
|---|---|
| Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra | 
| Kötet: | 24 | 
| Szám: | 6 | 
| ISSN: | 1215-5233 | 
| Dátum: | 2014 | 
| Oldalak: | pp. 41-49 | 
| A feltöltés ideje: | 2018. júl. 06. 15:34 | 
| Utolsó módosítás: | 2019. nov. 06. 14:04 | 
| URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41787 | 
|  | Tétel nézet | 

