A tanárok presztízsének és társadalmi státuszának változásai a kilencvenes és a kétezres években

Fónai Mihály; Dusa Ágnes Réka: A tanárok presztízsének és társadalmi státuszának változásai a kilencvenes és a kétezres években. In: Iskolakultúra, (24) 6. pp. 41-49. (2014)

[thumbnail of EPA00011_iskolakultura_2014_06_041-049.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2014_06_041-049.pdf

Letöltés (374kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Tanulmányunkban a tanárok presztízsét vizsgáljuk. A tanár professziókkal foglalkozó kutatások egyik meghatározó területe a tanárok társadalmi státusza, melynek jellemzésére a tanárok presztízsét alkalmazzák. A tanár professziók társadalmi státuszának alapfolyamata az elmúlt évszázadban a tanár szakmák státuszvesztése, presztízsének csökkenése, jövedelmi pozícióinak romlása és rekrutációs hátterének átalakulása. Ez utóbbi jellemzője, hogy egyre többen alsó-középosztálybeli származásúak és nők. Ebben az írásban a hetvenes évektől a kétezres évekig tekintjük át a tanár professziókat vizsgáló hazai kutatásokat. Ezek másodelemzése nagyon tanulságos, és azt a folyamatot vázolja fel, melyet deprofesszionalizációnak hívnak. A másodelemzések eredményeit erősítik meg saját kutatásaink is, melyeket tanár szakos hallgatók körében folytattunk: a hallgatók jól érzékelik a választott professziójukat jellemző társadalmi folyamatokat, nincsenek illúzióik a tanárok helyzetét, saját jövőjüket illetően.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 24
Szám: 6
ISSN: 1215-5233
Dátum: 2014
Oldalak: pp. 41-49
A feltöltés ideje: 2018. júl. 06. 15:34
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41787
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet