Tanulást hátráltató, nem hatékony stratégiák és korrigálási lehetőségeik

Nagy Zoltán; Molnár Éva: Tanulást hátráltató, nem hatékony stratégiák és korrigálási lehetőségeik. In: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata, (117) 4. pp. 347-363. (2017)

[thumbnail of mp_2017_004_347-363.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
mp_2017_004_347-363.pdf

Letöltés (495kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

The current study discusses learning strategies with a focus on maladaptive learning strategies, such as self-handicapping, procrastination, perfectionism and defensive pessimism. The most prominent approaches in the literature are presented, including relevant definitions and correlations. Then, possible interventions and practical implications are considered. It seems apparent that despite the various outcomes of maladaptive strategy use, there are similar tendencies among the underlying causes. Students who employ these strategies often have deficits in self-regulated learning, low or fluctuating self-esteem, and a problematic relationship with situations in which their competences are tested. The effects of maladaptive strategies are most often improved by changing the goals of the classroom or by employing cognitive behaviour therapy aimed at modifying students’ strategy use. By synthesizing these interventions, we aim to provide guidelines that can help teachers recognize maladaptive strategy use and develop an appropriate method to assist students in need.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata
Kötet: 117
Szám: 4
ISSN: 0025-0260
Dátum: 2017
Oldalak: pp. 347-363
Megjegyzések: Bibliogr. : p. 360-363. ; Összefoglalás angol nyelven
Kulcsszavak: Önképzés - hatékonyság, Önszabályozás - pszichológia, Motiváció - pedagógiai, Tanulási módszer, Tanulás - hatékonyság, Pedagógia
A feltöltés ideje: 2018. jún. 04. 17:28
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/39425
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet