Nagy József szerepe a pedagógiai értékelés magyarországi fejlődésében

Csapó Benő: Nagy József szerepe a pedagógiai értékelés magyarországi fejlődésében. In: Iskolakultúra, (32) 11. pp. 6-17. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_011_006-017.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_011_006-017.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Az 1970-es évek elején Nagy József elindította Magyarországon a tesztek pedagógiai alkalmazásával kapcsolatos kutatómunkát, majd az ezt követő fél évszázadban a pedagógiai értékelés minden területén meghatározó projekteket irányított. Az első munkái az általános iskola alsó tagozatához kapcsolódtak a számolási készségeket mérő tesztek, illetve a szövegesfeladat-bank kidolgozásával. Már e munkáival az empirikus kutatás számos új elemét honosította meg, többek között az országos reprezentatív mintavételt, a társadalmi háttárváltozók széles körének bevonását az adatfelvételbe, az eredmények közlése terén pedig a vizualizációt. Továbbá alkalmazta a tesztelemzés statisztikai módszereit. Ezt követte a felső tagozat fontosabb tantárgyainak tudását teljes egészében lefedő standardizált témazáró tudásszintmérő tesztrendszer kidolgozása, amelynek eredményei 17 kötetben jelentek meg. A legnagyobb hatást kiváltó, az óvoda-iskola átmenet értékelési problémáinak megoldására irányuló tesztrendszer kidolgozását egy kiterjedt felméréssel alapozta meg. Ennek nyomán elkészült a PREFER, majd a ma is használatos DIFER tesztcsomag. A mérőeszközök alapvető feladatának a visszacsatolást tekintette, ami megalapozza a feltárt hiányosságok kompenzálását. Kidolgozta a mérésekre alapozott fejlesztés alapelveit is, és munkatársak bevonásával a DIFER-hez kapcsolódó fejlesztő rendszerek széles körét készítette el. At the beginning of the 1970s, József Nagy started research work related to the pedagogical application of tests in Hungary, and in the following half century he managed decisive projects in all areas of educational evaluation. His first works were related to primary school, with the development of the tests assessing counting skills and built an item bank for mathematical word problems. Already with these early works, he introduced many new elements of empirical educational research, including nationally representative sampling, inclusion of a wide range of social background variables in data collection and visualization to communicating the results. Furthermore, he applied the statistical methods of test analysis. This was followed by the development of a system of standardized tests that fully covered the knowledge of the most important subjects of lower secondary grades, the results of which were published in 17 volumes. The development of the test system for solving the assessment problems of the kindergarten-school transition was based on an extensive survey. As a result, the PREFER and the DIFER test packages, which are still used today, were completed. He considered feedback as the basic task of measuring devices, which lays the foundation for compensating the revealed deficiencies. He also outlined the principles of measurement-based development and, with involvement of co-authors, created a wide range of developmental systems related to DIFER.

Egyéb cím: József Nagy's role in the development of educational assessment in Hungary
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 11
ISSN: 1215-5244
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 6-17
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 16-17. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Nagy József, Pedagógiai értékelés, DIFER, Pedagógiai kutatás
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71197/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 12:20
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 12:20
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71222
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet