A fair play jelentéstartalmának és oktatásmódszertani lehetőségeinek vizsgálata török, kenyai és magyar testnevelő tanárok körében

Hideg Gabriella; Sezen-Balcikanli Gülfem; Gamze Ceren Ayşegül: A fair play jelentéstartalmának és oktatásmódszertani lehetőségeinek vizsgálata török, kenyai és magyar testnevelő tanárok körében. In: Iskolakultúra, (32) 10. pp. 89-103. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_010_089-103.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_010_089-103.pdf

Letöltés (905kB)

Absztrakt (kivonat)

A fair play szellemében történő nevelés a sport minden szintjén és területén feladat, de különösen fontos az iskoláskorúak, leendő edzők, testnevelők és tanárok képzése során. Tapasztalataink szerint a sportban eltöltött évek és az ott szerzett tapasztalatok önmagukban nem garantálják a sportszerű magatartásra vonatkozó értékorientáció kialakulását. Tanulmányunk célja megvizsgálni, hogy a különböző kultúrákból érkező testnevelő tanárok milyen szinten tudják alkalmazni a fair play-re nevelés módszereit, illetve alkalmazzák-e azt. Online interjúk keretében 9 különböző kérdést tettünk fel az interjúalanyoknak, a kérdések nyílt végűek voltak. A megkérdezettek három ország – Törökország, Magyarország, Kenya – testnevelő tanárai voltak. Az első kérdéskörben arra vonatkozóan tettünk fel kérdéseket, hogy a tanárok hogyan határozzák meg a fair play-t. A második kérdéskör a fair play szellemében történő nevelés fontosságáról, az utolsó pedig az általuk az oktatás során alkalmazott módszerekről szólt. A mintában összesen 26 fő, 10 török, 10 magyar és 6 kenyai testnevelő tanár vett részt. Az interjúk során adott válaszokat kvalitatív adatelemzési technikával elemeztük. Összességében elmondható, hogy mindhárom egymástól független kultúrában (török, magyar, kenyai) komoly hiányosságok fedezhetőek fel, különösen a tanárok fair play-jel kapcsolatos mélyebb ismeretanyagában, és ezáltal az oktatás módszereinek ismerete és alkalmazása terén is. Bár a testnevelő tanárok fontosnak tartják a fair play eszmeiségének átadását, az kimerül a beszélgetésben és a szabályok betartatásában, esetleg a játék utáni gratulációban. Továbbá kevés a rendelkezésre álló szakmai anyag és talán a pedagógusok motivációja is az önfejlesztésre. Mindennek javítása érdekében oktatáspolitikai intézkedések meghozatala szükséges. Education in the spirit of fair play is a task at all levels of the sport, but it is especially important in the training of schoolchildren and future coaches, physical educators and teachers. In our experience, the years spent in sports and the experience gained there do not in themselves guarantee the development of a value orientation for sport-like behaviour. The aim of our study is to examine the level at which physical education teachers from different cultures can and do apply fair play education methods. In the framework of online interviews, 9 open-ended questions were asked. The respondents were physical education teachers from three countries - Turkey, Hungary, and Kenya. The first question asked how teachers define fair play. The second question was about the importance of fair play education, and the last one asked about the methods they used in fair play education. The sample included 26 physical education teachers, 10 Turkish, 10 Hungarian and 6 Kenyan physical education teachers. The responses to the interview questions were analysed using a qualitative research method. Results show that physical education teachers in all three cultures believe in the importance of fair play education, but the methods they use are not sufficient to teach fair play successfully and effectively.

Egyéb cím: Fair play teaching methods among Turkish, Kenyan and Hungarian physical education teachers - qualitative examination
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 10
ISSN: 1215-5240
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 89-103
Megjegyzések: Bibliogr.: 102. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Tanárképzés - testnevelés - módszer, Pedagógia - módszer, Pedagógiai kutatás
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71196/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 11:37
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 11:37
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71218
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet