A reziliencia és a szociális-érzelmi tanulás segítése óvodás és általános iskolás korban

Winkler Zsófia; Zsolnai Anikó: A reziliencia és a szociális-érzelmi tanulás segítése óvodás és általános iskolás korban. In: Iskolakultúra, (32) 8-9. pp. 70-85. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_008-009_070-085.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_008-009_070-085.pdf

Letöltés (999kB)

Absztrakt (kivonat)

A mentális egészség kialakulása és megalapozása szempontjából a gyermek- és serdülőkor kritikus időszak, mivel az egyén személyisége erőteljes változáson, fejlődésen megy keresztül. A lelki ellenálló képesség és a szociális-érzelmi készségek elősegítik a pszichés egészség és jóllét elérését, ezért fejlesztésük nélkülözhetetlen ezekben az életszakaszokban. Az óvodák és iskolák kiemelt szerepet töltenek be a gyermekek és fiatalok szociális, emocionális fejlődésének és reziliensebbé válásának elősegítésében, mivel a gyermekek idejük jelentős részét ezen intézményekben töltik. Az európai fejlesztésű, óvodások és általános iskolások számára készült RESCUR tanterv célja, hogy gyarapítsa a gyermekek azon készségeit és képességeit, melyek szükségesek a kihívások leküzdéséhez, valamint a tanulmányi sikerek és a szociális-érzelmi jóllét eléréséhez. A hátrányos helyzetben lévő gyermekek szükségleteinek kielégítése, az inkluzív, társadalmi előítéletektől mentes környezet megteremtése a program egyik kulcsfontosságú eleme. A tanterv olyan kompetenciák fejlesztését valósítja meg, mint például a kommunikációs készség, az egészséges kapcsolatok kialakítása és fenntartása, a saját erősségek felismerése és az azokra való támaszkodás, valamint a kihívások és akadályok leküzdése. A tantervet bevezető országokban a hatásvizsgálatok eredményei szerint a RESCUR program pozitív változást idézett elő a reziliencia-készségek, a tanulásban való elkötelezettség, a proszocialitás, az önismeret, a kommunikációs készségek, az osztálytermi klíma, a családi légkör és a szülő-gyermek kapcsolatok terén. Tanulmányunkban áttekintjük a RESCUR projekt elméleti keretét, tartalmi felépítését, valamint a tantervet értékelő vizsgálatok főbb eredményeit. In terms of the development and foundation of mental health, childhood and adolescence are crucial phases, as the individual’s personality undergoes development and change during these periods. Resilience and social and emotional skills contribute to mental health and well-being, so their development is essential during these life periods. Kindergartens and schools play an important role in promoting the social and emotional development and resilience of children and young people, as children spend a significant part of their time in these institutions. The RESCUR curriculum for preschool and primary school students, developed in Europe, aims to enrich children’s skills and abilities to overcome challenges, achieve academic success and social-emotional well-being. Meeting the needs of disadvantaged children and creating an inclusive environment free from social prejudice is a key element of the programme. The curriculum implements the development of competencies such as communication skills, establishing and maintaining healthy relationships, recognising and building on one’s own strengths, and overcoming challenges and obstacles. In countries that have implemented the curriculum, the results of impact evaluations show that the RESCUR programme has led to positive changes in resilience skills, engagement in learning, prosociality, self-awareness, communication skills, classroom climate, family atmosphere and parent-child relationships. In this paper, we review the theoretical framework and content of the RESCUR project, as well as the main findings of the curriculum evaluation studies.

Egyéb cím: Promoting resilience and social-emotional learning in pre-school and primary school
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 8-9
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 70-85
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 81-84. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Reziliencia, Iskolai nevelés - általános iskola, Óvodai nevelés, Szociális jóllét - általános iskola, Érzelmi jóllét - általános iskola, Szociális jóllét - óvodai, Érzelmi jóllét - óvodai
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71195/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 08:17
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 08:19
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71209
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet