Vajnai Viktória; Szabó Lilla; Gulya Nikoletta: Vízió, vágy, ideológia : a szülők idegennyelv-tanulással kapcsolatos motívumai. In: Iskolakultúra, (32) 6. pp. 104-111. (2022)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_006_104-111.pdf Letöltés (858kB) |
Absztrakt (kivonat)
Az idegennyelv-tanulás és -tudás jelentősége a globalizált 21. században különösképp előtérbe került, és az elmúlt évtizedekben az idegennyelv-tanulás kutatásában új irányok jelentek meg. Ezek közül cikkünk az idegennyelv-tanulás kutatásának úgynevezett „társadalmi fordulatát” ismerteti, amelynek képviselői az idegen - nyelv-tanulás kognitív és egyéni megközelítése mellett a tanulás társadalmi összefüggéseinek és környezetének fontosságát és elemeit vizsgálják. Mind a nemzetközi, mind a magyar kutatások összefüggést mutattak ki a nyelvtanuláshoz való hozzáférés és a szocioökonómiai státusz, illetve az idegennyelv-tanulás eredményessége és a szocioökonómiai státusz között. A nyelvtanulás lehetőségének és sikerességének egyik fontos tényezője a tanuló családi háttere, ezen belül a szülők gyermekük nyelvtanulásával kapcsolatos motívumai. A szülői kutatások tekintetében kevés empirikus vizsgálat áll rendelkezésünkre a nyelvtanulás-kutatásban, azok pedig különbözőképpen közelítik meg a kérdést, nincs egységes fogalomhasználat, definíció. Ennek ellenére a bourdieu-i tőke- és habituselmélet mellett új elméleti megközelítések is kibontakoztak, amelyekből cikkünkben kettőt mutatunk be: a nyelvtanulás mint a szülők víziójának, vágyainak kivetítése gyermekükre, illetve a nyelvtanulás mint a szülők befektetése gyermekük jövőjébe annak érdekében, hogy saját státuszukat továbbadhassák, vagy azt erősítsék.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 32 |
Szám: | 6 |
ISSN: | 1215-5240 |
Nyelv: | magyar |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2022 |
Oldalak: | pp. 104-111 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 110-111. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Idegen nyelv tanulása, Pedagógiai kutatás |
Kapcsolódó URL: | https://misc.bibl.u-szeged.hu/70976/ |
A feltöltés ideje: | 2022. okt. 07. 10:57 |
Utolsó módosítás: | 2022. okt. 07. 10:57 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70992 |
![]() |
Tétel nézet |