A házi feladat szerepe a tanulási környezet alakításában : a Komplex Alapprogram fejlesztési tapasztalatai

Imre Nóra and Török Balázs and Révész László: A házi feladat szerepe a tanulási környezet alakításában : a Komplex Alapprogram fejlesztési tapasztalatai. In: Iskolakultúra, (31) 9. pp. 25-44. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_009_025-044.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_009_025-044.pdf

Download (984kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunk egyrészt bemutatja, hogy az iskolai házi feladat témakörével foglalkozó nemzetközi szakirodalom milyen koncepciók mentén vizsgálja a házi feladat szerepét az tanulói eredményesség növelése, illetve az esélyegyenlőség biztosítása érdekében. Másrészt felvázoljuk, hogy a házi feladat kérdésköre hogyan jelenik meg a tanórán kívüli tanulás összefüggésében, valamint az otthon és az iskola viszonyrendszerében. A házi feladat iskolai tanulási környezetbe illesztését elsősorban az oktatási intézmények délutáni időszervezésének figyelembevétele, az ismeretek elmélyítését célzó tanórán kívüli feladatadás gyakorlata, valamint az otthoni tanulási környezet szerepe alapján tekintettük át. A Komplex Alapprogramban részt vevő általános iskolákban a házi feladat szerepére irányuló kutatásunk lehetővé tette, hogy feltárjuk az intézményvezetők, a pedagógusok és a szülők véleményét a házi feladat jelentőségéről, szerepéről, szankcionálásáról. Vizsgálatunk eredményei azt mutatják, hogy a Komplex Alapprogram házi feladat eltörlésére irányuló javaslata elindította és/vagy felerősítette a közös gondolkodást a házi feladat adásának gyakorlatáról. Kutatási szempontból érdekes helyzet adódott, ugyanis az intézmények olyan pedagógiai ajánlásokkal találkoztak, melyek követése vagy éppen korrekciója érdekében meg kellett erősíteniük, vagy esetenként ki kellett dolgozniuk szakmai álláspontjukat. Tanulmányunkban többek között bemutatjuk az intézmények eltérő reakcióit a pedagógiai módszertani fejlesztési program házi feladat adást érintő ajánlásaira.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 9
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 25-44
Additional Information: Bibliogr.: p. 42-44. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Oktatási módszer, Pedagógiai kutatás, Tanulói eredményesség
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70709/
Date Deposited: 2021. Nov. 22. 14:47
Last Modified: 2021. Nov. 22. 14:47
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70715

Actions (login required)

View Item View Item