A testnevelés tanításának lehetőségei a teremellátottság tükrében

Révész László and Kälbli Katalin and Vass Zoltán and Csányi Tamás: A testnevelés tanításának lehetőségei a teremellátottság tükrében. In: Iskolakultúra, (31) 7-8. pp. 47-68. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_007-008_047-068.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_007-008_047-068.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A 21. század kihívásai sokrétű feladatot rónak az oktatásra és a pedagógusokra, melyek érintik a testnevelés tanítását is. Az iskola mint oktatási-nevelési színtér nem tekinthető állandónak, folyamatosan változik a társadalmi, környezeti, valamint az oktatást érintő változásokkal együtt. Az infrastrukturális és tárgyi feltételek szorosan kapcsolódnak a testnevelés tanításához, befolyásolják annak színvonalát is. A létesítményhelyzettel kapcsolatos felmérések száma korlátozott, az átfogó, több szempontú adatgyűjtés, valamint a széles körű elemzések száma alacsonynak mondható. A téma ugyanakkor fontos, hiszen a testnevelés-tanítás gyakorlatában és a „közvélekedésben” is úgy van jelen a kérdés, hogy alapvető fontosságú az infrastruktúra a testnevelés tanításához. Ez esetenként mintegy feltételként vagy korlátozó tényezőként is megjelenik a tantárgy tanításával kapcsolatban. A tanulmány emiatt helyzetfeltáró jelleggel készült, elemzi az iskolák teremellátottságának kérdését, célja bemutatni, hogy milyen infrastrukturális helyzet jellemzi az iskolákat, valamint létesítményhiány esetében milyen helyszíneken valósul meg a testnevelés óra. Az eredmények alapján elmondható, hogy az iskolák harmadában nem jelentett gondot a mindennapos testnevelés bevezetése, valamint a sportcélú létesítményeken kívül számos egyéb helyszínnel pótolják az esetlegesen felmerül létesítményhiányt. The challenges of the 21st century take a multifaceted tasks on education and educators, which also affects the teaching of physical education. The school as an educational arena cannot be considered permanent, it is constantly changing along with social, environmental and educational changes. The infrastructural and material conditions are closely related to the teaching of physical education, they also influence its quality. The number of related surveys is limited, and the number of comprehensive, multi-criteria data collection and wide-ranging analyses are low. At the same time, the topic is important, as the issue is also present in the practice of physical education and in “public thinking” that infrastructure is essential for teaching physical education. This sometimes appears as a condition or limiting factor in relation to the teachability of the subject. For this reason, the study has been prepared in an exploratory manner, analysing the issue of school facilities the aim is to present the infrastructural situation of schools and the locations of physical education classes in the event of a lack of facilities. Based on the results, it can be said that the introduction of everyday physical education was not a problem in a third of the schools, and in addition to sports facilities, the number of facilities that may arise is filled with a several other locations.

Other title: Possibilities of teaching physical education in the light of classroom provision
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 7-8
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 47-68
Additional Information: Bibliogr.: p. 67-68. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Testnevelés tanítása
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/68832/
Date Deposited: 2021. Sep. 24. 11:58
Last Modified: 2021. Sep. 24. 11:58
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/68838

Actions (login required)

View Item View Item