Csodafegyver vagy pótcselekvés? : a tanodamozgalom története és legitimációs kérdései

Szűcs Norbert; Fejes József Balázs: Csodafegyver vagy pótcselekvés? : a tanodamozgalom története és legitimációs kérdései. In: Iskolakultúra, (31) 1. pp. 45-67. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_001_045-067.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_001_045-067.pdf

Letöltés (975kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A tanodamozgalom a magyar oktatási rendszer méltányossági problémáira adott válaszok egyikének tekinthető. A tanodaszféra jelenleg több mint 5000 gyermeket és fiatalt ér el, így napjainkban a legtöbb tanulót támogató hátránykompenzáló kezdeményezés. A tanodák legfontosabb finanszírozási hátterét a közelmúltig rövidtávú európai uniós forrásokra épülő pályázatok biztosították. E forrásokat 2019-től állami források váltották fel, amelyek vélhetően kedveznek a tanodák stabil, kiszámítható működésének. E változás lehetővé teszi, hogy a finanszírozási nehézségek helyett szakmai kérdések kerüljenek a tanodákról szóló diskurzus fókuszába. Szakirodalmi áttekintésünk célja e diskurzus elindítása. A szakmai kérdések kontextusának megteremtése céljából írásunkban definiáljuk a tanodát, kitérve a tanodaszféra heterogenitásának fontosabb szempontjaira, majd röviden ismertetjük a tanodamozgalom hazai történetét a finanszírozás kérdéseit a középpontba helyezve, mivel ez alapvetően meghatározta a szakmai kérdések mellett a fenntartók körét is. Összegezzük azon empirikus kutatások eredményeit, amelyek a tanodai szolgáltatásban részesülő tanulók előrehaladására fókuszáltak. Ezt követően a tanodák működéséhez kapcsolódó fontosabb dilemmákat, kihívásokat vizsgáljuk meg a következő témaköröket érintve: (1) a tanodai munka céljainak differenciáltsága; (2) az eredményesség és hatékonyság megítélése; (3) az oktatási rendszer reformjának akadályozása; (4) öncélúság; (5) az oktatási szegregáció legitimációja a közvélemény felé. Végül – az említett kihívásokat szem előtt tartva – egy lehetséges jövőképet vázolunk fel.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 31
Szám: 1
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2021
Oldalak: pp. 45-67
Megjegyzések: Bibliogr. a jegyzetekben : p. 66-67. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Hátrányos helyzet - oktatásügy - 21. sz., Oktatásügy - Magyarország - 21. sz.
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57543/
A feltöltés ideje: 2021. már. 18. 08:52
Utolsó módosítás: 2021. már. 18. 08:52
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57550
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet