Szabó Dóra Fanni; Tóth Edit; D. Molnár Éva: A felzárkóztatás nehézségei és támogatásának lehetőségei a gyengén teljesítő iskolákban : egy kérdőíves vizsgálat eredményei. In: Iskolakultúra, (31) 1. pp. 3-25. (2021)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_001_003-025.pdf Letöltés (937kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Számos hazai és nemzetközi vizsgálat hívta fel a figyelmet arra, hogy a tanulók szocikulturális környezete, a megfelelő oktatási szolgáltatásokhoz és motiváló iskolai környezethez való hozzáférés jelentősen befolyásolja az iskolai eredményességüket. A különböző szempontok mentén, rendszeresen összegyűjtött információk elemzése hozzájárulhat a gyengénteljesítő intézményekben létrejövő hatásmechanizmusok megértéséhez és ezáltal a probléma megoldásához kapcsolódó intézkedési tervek és komplex cselekvéssorok kialakításához. Vizsgálatunkkal arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az Országos kompetenciamérésen alacsony teljesítményt elérő intézmények vezetői szerint (1) milyen tanulói és intézményi szintű okok vezetnek iskolájukban az alacsony eredményességhez, a felzárkóztatás sikertelenségéhez, s (2) milyen területeken azonosítják a beavatkozás szükségességét. Zárt és nyílt végű kérdésekkel gyűjtött eredményeink szerint a tanulói szintű tényezőket gyakrabban előforduló nehézségként ítélik meg az intézményvezetők (N=68), mint az intézményi szintűeket. A leggyakrabban előforduló nehézségek között jelent meg a tanulók tanulási módszereinek elégtelen volta, alacsony motivációja, valamint a szülők iskolához, tanuláshoz való viszonyulása. Az intézményi szintű hátráltató tényezők között meghatározó a pedagógusok leterheltsége, a felzárkóztatást, fejlesztést segítő szakemberek hiánya. A fejlesztés lehetőségeit a beavatkozás szükségességét a leginkább problémásnak ítélt területeken látják az intézményvezetők. A nyílt kérdésekre adott válaszok alapján ugyanakkor a legnagyobb erőforrást a pedagógusok továbbképzésében látják az intézményvezetők.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 31 |
Szám: | 1 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyelv: | magyar |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2021 |
Oldalak: | pp. 3-25 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 23-25. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Iskolafejlesztés, Hátrányos helyzet - oktatásügy, Pedagógia |
Kapcsolódó URL: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/57543/ |
A feltöltés ideje: | 2021. már. 18. 08:31 |
Utolsó módosítás: | 2021. már. 18. 08:41 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57547 |
Tétel nézet |