Szabó Dóra Fanni; Tóth Edit; D. Molnár Éva: A felzárkóztatás nehézségei és támogatásának lehetőségei a gyengén teljesítő iskolákban : egy kérdőíves vizsgálat eredményei. In: Iskolakultúra, (31) 1. pp. 3-25. (2021)
| Előnézet | Cikk, tanulmány, mű iskolakultura_2021_001_003-025.pdf Letöltés (937kB) | Előnézet | 
Absztrakt (kivonat)
Számos hazai és nemzetközi vizsgálat hívta fel a figyelmet arra, hogy a tanulók szocikulturális környezete, a megfelelő oktatási szolgáltatásokhoz és motiváló iskolai környezethez való hozzáférés jelentősen befolyásolja az iskolai eredményességüket. A különböző szempontok mentén, rendszeresen összegyűjtött információk elemzése hozzájárulhat a gyengénteljesítő intézményekben létrejövő hatásmechanizmusok megértéséhez és ezáltal a probléma megoldásához kapcsolódó intézkedési tervek és komplex cselekvéssorok kialakításához. Vizsgálatunkkal arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az Országos kompetenciamérésen alacsony teljesítményt elérő intézmények vezetői szerint (1) milyen tanulói és intézményi szintű okok vezetnek iskolájukban az alacsony eredményességhez, a felzárkóztatás sikertelenségéhez, s (2) milyen területeken azonosítják a beavatkozás szükségességét. Zárt és nyílt végű kérdésekkel gyűjtött eredményeink szerint a tanulói szintű tényezőket gyakrabban előforduló nehézségként ítélik meg az intézményvezetők (N=68), mint az intézményi szintűeket. A leggyakrabban előforduló nehézségek között jelent meg a tanulók tanulási módszereinek elégtelen volta, alacsony motivációja, valamint a szülők iskolához, tanuláshoz való viszonyulása. Az intézményi szintű hátráltató tényezők között meghatározó a pedagógusok leterheltsége, a felzárkóztatást, fejlesztést segítő szakemberek hiánya. A fejlesztés lehetőségeit a beavatkozás szükségességét a leginkább problémásnak ítélt területeken látják az intézményvezetők. A nyílt kérdésekre adott válaszok alapján ugyanakkor a legnagyobb erőforrást a pedagógusok továbbképzésében látják az intézményvezetők.
| Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű | 
|---|---|
| Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra | 
| Kötet: | 31 | 
| Szám: | 1 | 
| ISSN: | 1215-5233 | 
| Nyelv: | magyar | 
| Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar | 
| Kiadás, keletkezés helye: | Szeged | 
| Dátum: | 2021 | 
| Oldalak: | pp. 3-25 | 
| Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 23-25. ; összefoglalás magyar nyelven | 
| Kulcsszavak: | Iskolafejlesztés, Hátrányos helyzet - oktatásügy, Pedagógia | 
| Kapcsolódó URL: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/57543/ | 
| A feltöltés ideje: | 2021. már. 18. 08:31 | 
| Utolsó módosítás: | 2021. már. 18. 08:41 | 
| URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57547 | 
|  | Tétel nézet | 

