Kreativitáskutatás a középfokú építőipar és földmérés ágazati szakképzésben

Csepcsényi Lajos Lászlóné Balogh Melinda and Bredács Alice: Kreativitáskutatás a középfokú építőipar és földmérés ágazati szakképzésben. In: Iskolakultúra, (30) 12. pp. 81-101. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_012_081-101.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_012_081-101.pdf

Download (966kB) | Preview

Abstract

Az ipar rohamos fejlődése a munkavállalóktól új kompetenciák megszerzését és a meglévők fejlesztését várja el. A megváltozott munkakörülmények a kreativitás fejlődését is igénylik. A középfokú szakképzés egyik fő feladata az elkövetkező években a Szakképzés 4.0. koncepció szerint a munkavállaláshoz és munkavégzéshez szükséges kompetenciák fejlesztése. A tanulmány célja, hogy megvizsgálja azt, hogy a tanulók jelenleg a kreativitás mely összetevőivel rendelkeznek, és irányt mutasson a kreativitás iskolai fejlesztésében. Vizsgáltuk, hogy van-e kimutatható különbség az általános és a szakmai kreativitás között, vagy csak kreativitásról beszélhetünk. A kutatást 11. évfolyamos ágazati képzésben részt vevő tanulók körében végeztük, illetve 13. évfolyamos, a szakképzésbe most bekapcsolódó felnőttek körében, akik már rendelkeznek munkavállalói tapasztalatokkal. A kutatás eredményeiből megállapítható, hogy a tanulók mind fluencia, mind pedig flexibilitás tekintetében igen gyenge teljesítményt mutatnak, inkább egy ötlet minél részletesebb kidolgozására törekednek. Az is megállapítást nyert, hogy a 11. évfolyamos tanulók és a szakképzésbe most bekapcsolódó felnőttek között nincsen kimutatható eltérés sem az általános, sem pedig a szakmai kreativitás tekintetében. Ugyanakkor nem nyert egyértelmű megerősítést, hogy az általános és a szakmai kreativitás elkülöníthető-e egymástól. Az általános és szakmai kreativitás egyértelmű elkülöníthetőségének igazolásához további, a szakmában már legalább 10 éve dolgozó mérnökök bevonása lenne szükséges, ami egyben kijelöli a kutatás további irányát.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 30
Number: 12
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2020
Page Range: pp. 81-101
Additional Information: Bibliogr.: p. 99-101. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Kreativitás vizsgálata, Szakképzés
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57532/
Date Deposited: 2021. Feb. 15. 09:58
Last Modified: 2021. Feb. 15. 09:58
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57540

Actions (login required)

View Item View Item