Középiskolás diákok nézetei a biológiaórákon alkalmazott interaktív tábla használatról

Végh, Veronika and Pusztafalvi, Henriette: Középiskolás diákok nézetei a biológiaórákon alkalmazott interaktív tábla használatról. In: Iskolakultúra, (29) 11. pp. 78-94. (2019)

[img]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_11_078-094.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A 21. századi alfa generáció igényeit kielégítő IKT-vel támogatott oktatási módszerek fellendülésének egyik kiemelt eszköze az interaktív tábla. Mára számos iskolában Magyarországon is lehetősége van a tanárnak a tananyag feldolgozást megtámogatni az eszköz által nyújtott módszertani kiegészítésekkel. Jelen kutatás célja az volt, hogy megvizsgálja a középiskolás diákok véleményét a biológia órákon alkalmazott interaktív tábla hasznosságáról, az IKT-vel támogatott tanuláshoz való hozzáállásuktól függően. Az IKT-kompetencia fejlesztésében kiemelt szerepet kap az interaktív tábla használata, mivel az egyik legdominánsabb eszköznek tekinthető az oktatásban (Kelemen, 2008). A tábla szoftver segítségével összekapcsolódik egy számítógéppel, így a tábla érintőképernyője által vezérlésre van lehetőség, a tábla anyagai menthetők, a számítógépről kivetített tartalmak kiegészíthetők (Füvesi, 2008). Összesen 71 középiskolai diák válaszolt az anonim kérdőívre. A diákok a kitöltést megelőző 7 hónapban interaktív tábla támogatásával tanulták a biológia tantárgyat, hetente két órájuk volt. Az eredmények statisztikai elemzése során korrelációs vizsgálatokat, lineáris regressziót, mediációs és moderációs vizsgálatokat végeztünk. Eredményeink alapján pozitív összefüggések vannak a biológia órákon alkalmazott interaktív tábla hasznosságának megítélése és a didaktikai támogatás, a kognitív támogatás 1 és a társadalmi támogatás 2 komponensei között. A társadalmi támogatás 2 átfedésben van a kognitív 1 és a didaktikai támogatással, de nincs egyértelmű hierarchikus viszony a társadalmi támogatás 2, a didaktikai támogatás és a kognitív támogatás 1 között. A mechanikus és társas tanulási stílusok befolyással bírnak az interaktív tábla hasznosságának megítélésére és a didaktikai támogatás kapcsolatára. The needs of the 21st century’s alpha generation students can be supported by ICT mediated educational methods. Interactive board is one of the key tools in this process. Today, in many schools in Hungary, teachers have the opportunity to support the teaching-learning environment with the methodological additions provided by interactive boards. The aim of the present study was to observe high school students’ opinion about the usefulness of interactive board during biology lessons depending on their attitude towards ICT learning uses. Interactive boards are considered to be one of the most dominant tools for education, and it plays a pivotal role in the development of ICT competence of future teachers (Kelemen, 2008). With the help of a software, interactive board is connected to a computer. The touch screen allows the users to fully control it. The contents of the board can be saved and the projected materials can be supplemented (Füvesi, 2008). In the present study, 71 high school student responded to an anonymous questionnaire. Before the questionnaires were filled in, students studied biology with interactive board support twice a week for 7 months. Data were analysed statistically, correlation tests, linear regression, mediation and moderation tests were performed. Based on our results, there are positive correlations between the perception of the usefulness of interactive board in biology lessons and the didactic support, cognitive support 1 and social support 2 components. Social 2 support is overlapping with cognitive 1 and didactic support, but there is no clear hierarchical relationship between social support 2, didactic support and cognitive support 1. Mechanical and social learning styles influence the perception of the usefulness of interactive boards and the relationship with didactic support.

Other title: High school students’ perception about the usefulness of interactive board during biology lessons
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 29
Number: 11
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2019
Page Range: pp. 78-94
Additional Information: Bibliogr.: p. 92-93. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Biológia tanítása - középiskola, Interaktív tábla, Szemléltető oktatás, Multimédia, Audiovizuális oktatás
Date Deposited: 2020. May. 15. 07:16
Last Modified: 2020. May. 15. 07:16
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46609

Actions (login required)

View Item View Item