Irodalomértés és kreatív szövegfeldolgozás a digitális magyarórán

Gonda Zsuzsa; Molnár Gábor Tamás: Irodalomértés és kreatív szövegfeldolgozás a digitális magyarórán. In: Iskolakultúra, (29) 4-5. pp. 33-49. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_04-05_033-049.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_04-05_033-049.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány a digitális eszközöknek és médiumoknak az irodalomtanításra gyakorolt hatását vizsgálja. A vonatkozó nemzetközi szakirodalom áttekintésében az irodalomolvasás és a digitális kultúra közötti feszültséget és ugyanakkor lehetséges kapcsolódásokat vizsgálja. Bemutatja az irodalomolvasás eltérő kortárs tipológiáit, így Hayles háromosztatú modelljét, a szövegbe belefeledkező és a kritikai olvasás kölcsönviszonyát, valamint a szoros olvasás fogalmának újabb átértelmezéseit a digitális közegben. Ezek az újraértelmezések a nem-szöveges médiaeffektusok szövegként olvasását szorgalmazzák, másfelől nagyobb hangsúlyt fektetnek az olvasás társas és kontextuális jellegére is – miközben a szövegek nyelvi részleteire való odafigyelésről sem feledkeznek meg. A tanulmány második része egy iskolai kísérletet mutat be, amely empirikus adatokkal járul hozzá a kortárs vitákhoz. A kísérletben a diákok kreatív digitális eszközök (gondolattérkép-készítő, kollaboratív szövegszerkesztő, kép- és videoszerkesztő szoftverek) segítségével dolgoztak fel irodalmi műveket. A kísérlet eddigi eredményei azt sejtetik, hogy a kreatív és interaktív digitális módszerek nem eltávolítják a diákokat az irodalmi szövegtől, hanem éppen elmélyíthetik és segíthetik az irodalom megértését.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 29
Szám: 4-5
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2019
Oldalak: pp. 33-49
Megjegyzések: Bibliogr.: 49. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Szövegértés, Magyar irodalom tanítása, Pedagógia
A feltöltés ideje: 2019. nov. 25. 13:25
Utolsó módosítás: 2019. nov. 25. 13:25
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46513
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet