Tanulmányi versenyek tanári szemmel

Bacsa Éva: Tanulmányi versenyek tanári szemmel. In: Iskolakultúra Online 2. pp. 52-69. (2009)

[thumbnail of iol_2009_002_052-069.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iol_2009_002_052-069.pdf

Letöltés (738kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A tanulmányi versenyek problémakörét a pedagógiai és pszichológiai kutatások számos területe felől közelíthetjük meg: ilyen például a tehetséggondozás, a versengés vagy a motiváció. Annak ellenére, hogy ezek a kutatási területek igen jelentős hazai és nemzetközi kutatási eredményekkel, terjedelmes szakirodalmi háttérrel rendelkeznek, az iskolai tanulmányi versenyek kutatása meglehetősen szűk szeletet képvisel. A tanulmányi versenyek tekintélyes helyet foglalnak el a hazai oktatás eszközrendszerében, egyik legrégibb és legáltalánosabb módja a tehetséggondozásnak, a személyre szabott fejlesztésnek és a differenciálásnak. Ugyanakkor, mint versenyhelyzetet, fontos motiváló tényezőként tartják számon. Jelen kutatás a tanulmányi versenyeket a tanárok szintjén vizsgálja. A kutatás kísérletet tesz arra, hogy feltárja azokat a tényezőket, tanári meggyőződéseket és összefüggéseket, amelyek a tanulmányi versenyek hazai elterjedtsége mögött rejlenek. A mérést az egyik alföldi város általános- és középiskoláiban végeztük. A meggyőződések feltárásához egy negyvenhat itemes saját készítésű kérdőívet (Cronbach α = 0,87) alkalmaztunk, amelyet 206 nevelő töltött ki. Az adatok elemzése során bizonyítást nyert az a feltételezés, hogy a tanárok többsége a tehetséggondozás fontos tényezőjének, tehát szakmailag indokoltnak és szükségesnek tartja a versenyeket. Abban is egyetértés alakult ki, hogy a felkészítés jelentős többletmunkát jelent a tanároknak. A versenyeztetési hajlandóság mögött összetett motivációs háttér húzódik meg, ahol a külső elvárások a legjelentősebbek, ezt követi a pozitív attitűd, az elhívatottság (belső motiváció), a szakmai szempontok és az elismerés azonban lényegesen alacsonyabb magyarázó erőt képvisel. A versenyeztetés külső és belső motívumai, a diákok részvétele, szülői és fenntartói elvárások, az iskolák attitűdje tekintetében jelentős különbségek találhatók a különböző iskolatípusok, tagozatok, és azon belül egyes iskolák között.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra Online
Szám: 2
Dátum: 2009
Oldalak: pp. 52-69
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 68-69. ; Összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Tehetséggondozás, Tanulmányi verseny, Pedagógia, Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana
A feltöltés ideje: 2018. okt. 01. 11:14
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:06
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/45540
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet