A tanulók matematikai meggyőződéseinek értékelése : egy három országot érintő összahasonlító vizsgálat

Andrews, Paul and Diego-Mantecon, Jose and Vankuš, Peter and Op ‘t Eynde, Peter and Conway, Paul: A tanulók matematikai meggyőződéseinek értékelése : egy három országot érintő összahasonlító vizsgálat. Iskolakultúra Online 2. pp. 141-159. (2008)

[img] Cikk, tanulmány, mű
iol_2008_002_141-159.pdf

Download (243kB)

Abstract

Ez a tanulmány egy összehasonlító vizsgálatot mutat be, amelyben angliai, szlovákiai és spanyolországi tanulók matematikai meggyőződéseit vizsgáltuk. Kutatásunkban a tanulmány negyedik szerzőjének és munkatársainak kutatásaira és a Leuven-i Egyetemen kifejlesztett és Flandriában kipróbált MRBQ (Mathematics-related Beliefs Questionnaire, Matematikai Meggyőződések Kérdőív) kérdőívre támaszkodtunk. Az eredeti mérőeszköz, amelyet a tanulói meggyőződések egy átfogó és elméletileg igazolt mérőeszközeként fejlesztettek ki, négy olyan faktort eredményezett, amelyeket a szakirodalom alapján várni lehetett, de ezek közül csak kettőnek a reliabilitása bizonyult megfelelőnek. A mérőeszközt a Cambridge-i Egyetemen átdolgoztuk, és ezután – angol és spanyol tanulókon végzett felmérés alapján – már négy megbízható faktort kaptunk. Ezeknek a faktoroknak az interpretációja nem csak a korábbi belgiumi vizsgálatban kapott faktorokhoz illeszkedett, hanem bizonyítékot nyújtott arra vonatkozóan, hogy a faktorok két különböző országban is azonos szerkezetűnek bizonyultak. Tovább bővítettük a bevont országok körét, és szlovákiai tanulók is szerepeltek az új mintában. Tanulmányunkban most ennek a három országra kiterjedő vizsgálatnak az eredményeit mutatjuk be. Faktoranalízist és más többváltozós elemzéseket alkalmaztunk. A faktoranalízis megerősítette korábbi eredményeinket, mely szerint a kérdőív általánosan használható, abból a szempontból, hogy a matematikát tanulók meggyőződés-rendszerét minden országban hasonlóan lehetett vele azonosítani. Többváltozós elemzéseink azt mutatták meg, hogy mely meggyőződéseket és milyen mértékben határozza meg az életkor, a nem és a nemzetiség.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra Online
Contributors:
ContributionName
TranslatorChoma, Dávid
TranslatorCsíkos, Csaba
Date: 2008
Number: 2
Page Range: pp. 141-159
Uncontrolled Keywords: Kérdőív - módszer, Matematika - kérdőív, Matematika - mérés, Pedagógiai kutatás - módszer, Pedagógia - összehasonlító
Additional Information: Bibliogr.: p. 156-159. ; Összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2018. Oct. 01. 10:32
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:06
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/45533

Actions (login required)

View Item View Item