Kowalská Eva: Pozsony – a tanügyi innováció helyszíne a 18–19. század fordulóján. In: Iskolakultúra, (22) 9. pp. 80-90. (2012)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_Iskolakultura_2012-9_080-090.pdf Letöltés (413kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A pozsonyi iskolák – akár az evangélikus, akár a katolikus iskolákról volt is szó – évszázadokon át a legjelentősebb magyarországi oktatási intézmények közé tartoztak. Egyrészt a nagyszámú helyi elit arra törekedett, hogy gyermekeinek (elsősorban a fiúknak, a 18. századtól már a lányoknak is) helyben a lehető legjobb oktatást biztosítsa. A helyi elitet azonban nemcsak a tipikus városi polgárság (elsősorban a patríciusok) képviselői alkották, hanem a hivatalnokréteg is, amely 1526-tól a magyarországi kormányintézményekkel együtt fokozatosan Pozsonyba költözött. Másrészt az iskolák profiljának kialakulásában fontos szerepet játszott az, hogy a műveltséget a városiasság egyik ismérvének tekintették, a műveltség a város képének egyik összetevője volt.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 22 |
Szám: | 9 |
ISSN: | 1215-5233 |
Dátum: | 2012 |
Oldalak: | pp. 80-90 |
A feltöltés ideje: | 2018. júl. 06. 15:34 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 06. 14:05 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42076 |
![]() |
Tétel nézet |