Angol mint idegen nyelvi szótudás mérése egy diagnosztikus komplex online teszttel fiatal nyelvtanulók körében

Thékes, István: Angol mint idegen nyelvi szótudás mérése egy diagnosztikus komplex online teszttel fiatal nyelvtanulók körében. Iskolakultúra, (25) 12. pp. 28-55. (2015)

[img]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
03.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Az idegen nyelvi szótudás vizsgálata népszerű kutatási téma a nyelvelsajátítás kutatási területén belül (Lewis, 1993; Thornbury, 2002) Az 1990-es évek kezdete óta számos tanulmány jelent meg a szótudást mérő tesztek fejlesztéséről és a szótudás méréséről. Elsősorban az angol mint idegen nyelvi szókincset vizsgálták a kutatók (Fitzpatrick, Al-Qarni és Meara, 2008). Tudni egy szót komplex és több dimenziós képesség. Számos aspektusát szükséges a szótudásnak figyelembe venni, amelynek a szótudás-teszt fejlesztésénél le kell képeződnie. A szótudást mérő eszközök receptív és produktív tudást vizsgálnak. Azon kívül, hogy kétfajta szótudásról beszélünk, a tesztfeladat négy típusú követelményt állíthat az adatközlők elé: jelentés-felismerés, szóalak-felismerés, jelentés-felidézés és szóalak-felidézés (Schmitt, 2014). A kutatások figyelmében eddig kevésbé álltak a fiatal tanulók, a teszteket papír-ceruza alapon vették fel, és általában egyfajta tudást mértek. Célunk ezért a következő volt: fiatal nyelvtanulók angol mint idegen nyelvi szókincsének mérésére egy online, többfajta képességet mérő tesztet kifejleszteni. Kutatásunkban csaknem 300 6. évfolyamos fiatal nyelvtanuló töltötte ki az online, hat feladatból álló tesztet. Megvizsgáltuk a feladatok és a teszt egészének validitását, valamint klasszikus és modern tesztelméleti mérőeszközökkel elemeztük a tanulók teljesítményét, következtetéseket levonva ezzel a magyar 6. évfolyamos diákok angol mint idegen nyelvi szótudásának szerveződésére.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 25
Number: 12
ISSN: 1215-5233
Date: 2015
Page Range: pp. 28-55
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:34
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41720

Actions (login required)

View Item View Item