Az iskolai zaklatás körforgása : az iskolai zaklatás és az osztálylégkör kapcsolatának vizsgálata 12-14 évesek körében

Berta Renáta; Dombi Edina: Az iskolai zaklatás körforgása : az iskolai zaklatás és az osztálylégkör kapcsolatának vizsgálata 12-14 évesek körében. In: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata, (117) 1. pp. 257-274. (2017)

[thumbnail of mp_2017_003_257-274.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
mp_2017_003_257-274.pdf

Letöltés (679kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

This research aimed to explore the phenomenon of school bullying among primary school students. We aimed to show how their roles in bullying situations determine their well-being and how bullying affects the classroom atmosphere. The participants in this self-report study were sixth-, seventh- and eighth-grade students, who completed two questionnaires: the school bullying (Figula, n.d.) and class atmosphere (Dalbert & Stöber, 2002/2007) scales. A total of 110 students (Ngirl = 52; Nboy = 58) were involved in the study from two different primary schools: 44 sixth-graders, 38 seventh-graders and 28 eighth-graders. Their mean age was 13 years (SDage = 13.01; 0.96). Our results show that the number of boys among abusers is higher and that girls are more likely to be victims or bystanders. With regard to class atmosphere, victims feel the least comfortable in class, while bystanders feel the most comfortable. There is a changing dynamic in each class on the basis of different roles students play in bullying situations; it would therefore be very important for teachers to be familiar with the characteristics of these roles and the consequences of bullying.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata
Kötet: 117
Szám: 1
ISSN: 0025-0260
Dátum: 2017
Oldalak: pp. 257-274
Megjegyzések: Bibliogr. : p. 272-273. ; Összefoglalás angol nyelven
Kulcsszavak: Gyermekpszichológia - iskolai stressz, Erőszak - neveléslélektan, Agresszivitás - pszichológia, Neveléslélektan, Agresszivitás - gyermekkori, Iskolai légkör
A feltöltés ideje: 2018. jún. 05. 09:24
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/33010
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet