Anyanyelvi szókincs mérésére alkalmazott mérőeszközök szisztematikus szakirodalmi áttekintése, iskolába lépő és iskoláskorú gyermekek szókincsének mérése - szakirodalmi áttekintés

Magyar Andrea: Anyanyelvi szókincs mérésére alkalmazott mérőeszközök szisztematikus szakirodalmi áttekintése, iskolába lépő és iskoláskorú gyermekek szókincsének mérése - szakirodalmi áttekintés. In: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata, (122) 3. pp. 169-185. (2022)

[thumbnail of mp_2022_003_169-185.pdf] Cikk, tanulmány, mű
mp_2022_003_169-185.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A large body of research shows that family background has a significant impact on the vocabulary of children starting school. Pupils with a poorer and weaker vocabulary find it more difficult to learn to read, which can lead to a backlog in their later studies (Cs. Czachesz, 2014; Horváth, 2016; Juhász & Radics, 2018; Neuberger, 2014; Perfetti & Stafura, 2014). It is therefore important to diagnose pupils with a poorer vocabulary, identify the causes of this backlog, and develop them in a targeted way. The aim of our research is to review the vocabulary tests available in Hungary for those children who are about to enter school or are in their early school years, and to check which methods are primarily used. Our research was conducted using the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) guidelines. A total of 14 vocabulary tests used in Hungary were identified as a result of a systematic literature review. The tests most commonly measure the knowledge of nouns, verbs, and adjectives. In the sample identified, seven tests were identified to measure both expressive and receptive vocabulary, eight and eight measures using visual and verbal methods, respectively. Unfortunately, the majority of tests are only approved for use by special educators and psychologists, but it is important that teachers are aware of them and have access to diagnostic measures that can be used in the classroom environment to reliably identify children with poorer vocabulary, and thus help them through targeted development.

Egyéb cím: A systematic review of mother-tongue vocabulary assessment instruments, vocabulary assessment in school-age children: a literature review
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata
Kötet: 122
Szám: 3
ISSN: 0025-0260
Nyelv: magyar, angol
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalom­tudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 169-185
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 182-184. ; ill. ; összefoglalás angol nyelven
Kulcsszavak: Képességvizsgálat - gyermekkor, Beszédfejlődés - gyermek - tesztvizsgálat, Szókincs - mérés - gyermekkor, Pedagógiai kutatás
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/74488/
A feltöltés ideje: 2023. dec. 18. 13:28
Utolsó módosítás: 2023. dec. 18. 13:28
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74498
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet