Tankönyvi szövegek nyelvi feldolgozhatóságának mutatói és vizsgálati módszerei

Lukács Ágnes; Rácz Péter; Kas Bence: Tankönyvi szövegek nyelvi feldolgozhatóságának mutatói és vizsgálati módszerei. In: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata, (122) 2. pp. 65-88. (2022)

[thumbnail of mp_2022_002_065-088.pdf] Cikk, tanulmány, mű
mp_2022_002_065-088.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

The aim of our study is to provide an overview of methods to investigate linguistic markers of textbook texts and their impact on readability and processability, and to propose objective criteria for assessing the readability of Hungarian textbooks. To this end, after formulating the general requirements of readability, we present results on the relevant factors of text processability at each language level, and then review the readability formulas and calculation methods introduced in other languages, including their applicability to Hungarian. Finally, we propose a set of criteria for measuring text processability to be introduced in Hungary on the basis of the methods reviewed in the paper.

Egyéb cím: Measures and methods of analysis of readability in textbook texts
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata
Kötet: 122
Szám: 2
ISSN: 0025-0260
Nyelv: magyar, angol
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalom­tudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 65-88
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 83-88. ; összefoglalás angol nyelven
Kulcsszavak: Szövegértés - tankönyvi, Pedagógiai kutatás
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/74489/
A feltöltés ideje: 2023. dec. 18. 12:57
Utolsó módosítás: 2023. dec. 18. 12:57
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74497
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet