Az irodalomoktatás helyzete napjainkban az oktatáspolitikai döntések tükrében

Réti Júlia: Az irodalomoktatás helyzete napjainkban az oktatáspolitikai döntések tükrében. In: Iskolakultúra, (32) 12. pp. 74-88. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_012_074-088.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_012_074-088.pdf

Letöltés (901kB)

Absztrakt (kivonat)

Az irodalomoktatás válságban van, elavult a módszerek és a célok szintjén, nem képes motiválni a tanulókat, amelynek következtében egyre kevesebb az emelt szinten érettségi vizsgát választó diák. A magyartanítás és azon belül az irodalomoktatás kérdése jogosan foglalkoztatja hosszú ideje az oktatási rendszerben szereplőket (tanárok, diákok, szülők), hiszen a téma rengeteg embert érint, és valós az a tapasztalat, hogy a tárgy jelenlegi felépítése, meghatározott céljai és a gyakorlat, valamint a mindennapi élethez szükséges kompetenciák sokszor távol vannak egymástól. Mindezek ellenére a magyar nyelv és irodalom egyike a kötelező érettségi tárgyaknak, kulturális értéke, hagyományteremtő ereje vitathatatlan, amelynek köszönhetően a mindenkori kormányzás feladatának tekinti újra meg újra átdolgozni azt – akár az oktatáspolitika egyéb aktorainak (Kozma, 2012. 20.) bevonásával vagy anélkül. A változások megértéséhez szükséges megvizsgálni az irodalomoktatás alakulását az 1970-es évektől az ezredfordulón át napjainkig, illetve a tárgy jelenlegi helyzetét, az elmúlt évek változásait, azoknak mind felépítését, mind koncepcióját illetően. Az irodalomoktatás összetettségét annak folyamatosan változó társadalmi megítélése mellett identitásképző mivoltának köszönhetően időről időre egyfajta politikai kiszolgáltatottság is jellemzi, amely nehezíti a tárgy mintegy százhetven éves tradícióinak újragondolását. Pontosabban szinte ellehetetleníti ezen újragondolások gyakorlati megvalósítását, hiszen valahol érinthetetlenné vált az irodalomtanítás számos aspektusa, amelynek köszönhetően nem jött létre a kívánt paradigmaváltás annak ellenére sem, hogy a tantárgy történetében erre több alkalommal kínálkozott lehetőség. There is a crisis in Literature Teaching in Hungary since there are less and less students each year who take the matura examination of Hungarian Language and Literature on an advanced level. Possible reasons can be old-fashioned methods and aims that are no longer able to motivate students. The question of Literature Teaching has been a justifiable concern of those who are part of the educational system (teachers, students, parents) in Hungary since in some way everyone who is (or once was) in the system is involved. Moreover,the perception that the subject in its current state is questionably structured, practice and useful competence beneficial for every day’s life are far from the aims of the subject is unfortunately very real. However, Hungarian Language and Literature is one of the mandatory subjects of the matura examination it has unquestionable cultural and tradition-forming value, therefore redesigning it from time to time is considered as a necessary duty of governments – with or without consulting the ’actors’ (Kozma, 2012. 20.) of educational policy. To understand the changes of Literature Teaching one must observe the evolution of the subject from 1970s through the millennium until nowadays and its current state. There is a complexity in Literature Teaching due to its continuously changing social estimation, as well as thanks to its main role in identity development it is often used for political ideologies which makes it difficult to reconsider its traditions and values. Or to be more precise, the factors mentioned make the necessary changes almost impossible to put into practice although there were several opportunities during the history of this subject for a paradigm shift.

Egyéb cím: The current state of literature teaching in connection with educational policy
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 12
ISSN: 1215-5261
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 74-88
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 86-87. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Magyar irodalom tanítása, Oktatáspolitika, Oktatásügy
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/71198/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 15:06
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 15:06
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71239
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet