A családi literáció szerepe rurális közegben élő diplomás családok olvasóvá nevelői habitusában

Néma Judit-Eszter: A családi literáció szerepe rurális közegben élő diplomás családok olvasóvá nevelői habitusában. In: Iskolakultúra, (32) 12. pp. 89-109. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_012_089-109.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_012_089-109.pdf

Letöltés (930kB)

Absztrakt (kivonat)

Jelen olvasásszociológiai tanulmány interdiszciplináris kérdésként fókuszál az olvasóvá nevelés kérdéskörére az olvasásszociológia, nevelésszociológia, pedagógia keresztmetszetében. Kutatásom célja olyan narratívák, attitűdöket megismerése, melyek a sóvidéki (Erdély, Románia), rurális közegben élő diplomás családok gyerekeinek olvasóvá nevelésének folyamatát meghatározzák, az olvasás ázsiójának helyzetét és társadalmi összefüggéseit körüljárják. A félstrukturált interjúk módszerével nyert empirikus adatok feltárását a családi literáció szakirodalmának teoretikus hátterébe, valamint a kompetencialapú olvasásvizsgálatok elméleti rendszerébe ágyazom. Keresem a választ arra, hogyan lehet megalapozni kisgyermekkorban az olvasás iránti érdeklődést, milyen okok és motívumok állnak a globálisnak mondható olvasás iránti passzivitás hátterében. A soron következő interjús kutatásban az erdélyi, rurális közegben élő diplomás családok meseolvasási szokásaira, attitűdjére a fenti összefüggésben fókuszálok: hogy mennyiben van jelen a családi literációs tudatosság a sóvidéki diplomás családoknál, a korai olvasás, a mesék szerepe mennyire érhető tetten a gyermeki kompetenciák tükrében, továbbá milyen tudatos törekvéseket tesz a szülő az olvasóvá nevelés koragyermekkori szakaszában. További célom a kapott eredmények elemzésének segítségével a térségben hasznosítható működőképes alternatívák megfogalmazása: a szellemi tőke helyben hasznosíthatóságának kérdése a helyben érvényesülő tudásalapú vs. ipari társadalmi berendezkedésben, az erdélyi kisebbségi magyar közbeszédben. The present study focuses on children’s reading as an interdisciplinary question, at the intersection of sociology of reading, sociology of education and pedagogy. The purpose of the research is to unfold the family literacy attitudes that determine the process of raising the children of graduate families living in the rural environment of the Salt Lake District (Transylvania, Romania). The empirical data obtained through semi-structured interviews are discussed based on the theoretical background of the literature of family literacy, as well as competency-based reading studies. The answer to the questions how to establish the interest in reading in early childhood, what reasons and motives are behind the global passivity in reading is investigated. In the upcoming interview research, I will focus on the story-reading habits and attitudes of graduate families living in a rural environment in the context of the above: to what extent family literacy awareness is present among graduate families in the Salt Lake District, how early reading and the role of stories can be seen in the light of children’s competencies, and what kind of parental conscious efforts can be seen in the early childhood phase of education to become a reader. My further aim is to formulate alternatives that can be used in this Hungarian minority region: the question of whether intellectual capital is perceptible in rural public discourse.

Egyéb cím: The importance of family literacy practices on children’s reading comprehension in rural context
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 12
ISSN: 1215-5260
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 89-109
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 107-108. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Olvasásra nevelés, Olvasásszociológia
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/71198/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 14:56
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 14:56
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71238
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet