Az ipar 4.0 kompetenciaigényeinek hatása az iskolarendszerű oktatásra

Kálmán Anikó and Kálmán Botond Géza: Az ipar 4.0 kompetenciaigényeinek hatása az iskolarendszerű oktatásra. In: Iskolakultúra, (32) 12. pp. 57-73. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_012_057-073.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_012_057-073.pdf

Download (1MB)

Abstract

A tanulmány célja, hogy feltárja és bemutassa az Ipar 4.0 és az alapfokú oktatás kapcsolatrendszerét és annak szerteágazó hatásait. Az Ipar 4.0 a gépesítés, a robotizáció olyan fokát jelenti, melyen az ember és a gép kapcsolata szinte szétválaszthatatlan. Kölcsönös előnyöket rejt magában: megkönnyíti, de fel is gyorsítja életünket. A gyorsuló világ gyorsuló alkalmazkodást is kíván. Nem mindegy azonban, hogy hogyan és milyen mértékig tudjuk felvenni a gyorsuló tempót. Melyek azok az ismeretek és készségek, amelyek nélkül esélyünk sincs az alkalmazkodásra? Hol és hogyan tudjuk megszerezni és elsajátítani ezeket? A kérdések azért lényegesek, mert közvetlenül befolyásolják az egyénnek a munkaerőpiacon elfoglalható helyét és ezáltal megélhetését is. A szerzők elemzik a munkaerőpiac által elvárt kompetenciák és a közoktatás keretrendszerét meghatározó Nemzeti alaptanterv utolsó, 2020-as változatának kompetenciái közötti kapcsolatot. Ennek aktualitását az a megfigyelésük alapozza meg, hogy az Ipar 4.0 okozta „piacosodás” már az általános iskolai oktatásban is megjelent. Felhívják a figyelmet arra, hogy a közoktatás kimeneti kompetenciái nélkül az egyénnek nincs megfelelő alapja ahhoz, hogy meg tudjon felelni a munkaerőpiac aktuális elvárásainak. Ezek az iskolapadban elsajátított kompetenciák ugyanis megteremtik az önálló, bármely irányban és témában folytatott tanuláshoz szükséges készségeket és alapokat. Az elemzés egyik legfontosabb eredménye, hogy a közoktatást, különösen az alapfokú közoktatást alulértékeli a szakirodalom. Az egyes tanulási tartalmak, módszerek, eszközök, platformok újabb és újabb formáiról születnek tanulmányok, de jóval kevesebb szó esik a hagyományos oktatási módok és tartalmak jelentőségéről. Ezt a hiányt kívánták pótolni ennek a tanulmánynak a szerzői figyelemfelhívásnak szánt munkájukban. The aim of the study is to explore and present the relationship between Industry 4.0 and primary education and its wide-ranging effects. Industry 4.0 is today’s reality. Industry 4.0. represents the level of mechanization and robotization where the relationship between man and machine cannot be separated. This relationship is mutually beneficial, and makes our lives easier and faster. The accelerating world also demands accelerating adaptation. However, it does not matter how and to what extent we can pick up the accelerating pace. What are the knowledge and skills without which we have no chance to adapt? Where and how can we acquire and master these? The questions are important because they directly influence the individual’s place in the labour market and thus their livelihood. The authors analyse the relationship between the competencies required by the labour market and the competencies of the last 2020 version of the National Core Curriculum, which defines the framework of public education. The actuality of this is based on their observation that the “marketisation” caused by Industry 4.0 has already appeared in primary education. The authors draw attention to the fact that without the output competencies of public education, the individual does not have an adequate basis to be able to meet the current expectations of the labour market. These basic competences create the skills for independent study in any direction and subject. One of the most important results of the analysis is that public education, especially primary public education, is undervalued in the literature. There are more and more new forms of learning content, methods, tools, and platforms, but much less is said about the importance of traditional educational methods and content. The authors of this article wish to fill this gap and intend to draw attention to the issue at hand.

Other title: The effect of the competence requirements of Industry 4.0 on public education
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 32
Number: 12
ISSN: 1215-5259
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2022
Page Range: pp. 57-73
Additional Information: Bibliogr.: p. 70-72. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Ipar 4.0, Oktatásügy - Magyarország, NAT
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/71198/
Date Deposited: 2023. Mar. 29. 14:46
Last Modified: 2023. Mar. 29. 14:46
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71237

Actions (login required)

View Item View Item