Tanárszakos hallgatók adathasználattal kapcsolatos hatékonyság- és szorongásérzete

Sebestyén Edmond; Tóth Edit: Tanárszakos hallgatók adathasználattal kapcsolatos hatékonyság- és szorongásérzete. In: Iskolakultúra, (32) 12. pp. 3-21. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_012_003-021.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_012_003-021.pdf

Letöltés (967kB)

Absztrakt (kivonat)

A pedagógiai információk szisztematikus gyűjtése, elemzése, értelmezése és alkalmazása a tanítási-tanulási folyamat fejlesztése érdekében egyre növekvő figyelmet kap a neveléstudományi kutatásokban. A pedagógusok ezen komplex adathasználatának megalapozása a tanárképzésben kezdődik. Kutatásunkban a tanárképzésben részt vevő hallgatók (N = 221) adathasználattal – hozzáférés, elemzés, értelmezés és alkalmazás – kapcsolatos hatékonyság- és szorongásérzetét vizsgáljuk a Data-Driven Decision-Making Efficacy and Anxiety (Dunn és mtsai, 2013) kérdőívvel. Vizsgáljuk továbbá az adathasználatban megszerzett tudás és a hatékonyság-, szorongásérzet közötti kapcsolatot. Eredményeink szerint a hallgatók leginkább az adatfeldolgozás terén érzik legkevésbé hatékonynak magukat, de az értelmezés kérdéseiben is bizonytalanabbak, mint az eredmények alkalmazása terén. Szorongásérzetük az adathasználattal kapcsolatban alacsony. Nem mutatható ki különbség az adathasználattal kapcsolatos hatékonyság- és szorongásérzetben a képzésben eltöltött idő alapján. Ugyanakkor az adathasználathoz való viszonyulást befolyásolja az, hogy a hallgató milyen, az adathasználatban való jártasságot támogató kurzus(ok)on vett részt. Tehát a képzés során szerzett ismeretek vélhetően növelik a hallgatók hatékonyságérzetét és csökkentik szorongását az adatok használatával összefüggésben. The systematic collection, analysis, interpretation and application of pedagogical information to improve the teaching-learning process has been receiving increasing attention in educational research. Providing teachers with the base for complex use of data begins in teacher education. In our research, we investigate the sense of efficacy and anxiety students in teacher education (N=221) about data use - access, analysis, interpretation and application – among students in teacher education (N=221) using the Data-Driven Decision-Making Efficacy and Anxiety Inventory (Dunn et al., 2013) questionnaire. We also examine the relationship between acquired knowledge in data use and sense of efficacy and anxiety. Our results show that students feel least effective in data processing, but are also more uncertain about interpretation than about the application of results. Their sense of anxiety about data use is low. No difference can be detected in sense of efficacy and anxiety about data use based on time spent in teacher training. However, attitudes towards data use are influenced by the course(s) the student has attended to support their proficiency in data use. Thus, the acquired knowledge during training is likely to increase students’ sense of efficacy and reduce their anxiety about using data.

Egyéb cím: Measuring the data literacy of student teachers
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 12
ISSN: 1215-5257
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 3-21
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 19-21. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Tanárképzés, Adathasználat
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/71198/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 15:16
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 15:16
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71235
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet