A 'szolidaritás' fogalom jelenléte a hatvanas-hetvenes évek tanügyigazgatási és pedagógiai ideológiájában

Trencsényi László: A 'szolidaritás' fogalom jelenléte a hatvanas-hetvenes évek tanügyigazgatási és pedagógiai ideológiájában. In: Iskolakultúra, (32) 12. pp. 41-56. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_012_041-056.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_012_041-056.pdf

Download (915kB)

Abstract

Tanulmányomban annak feltárására törekszem, hogy miként érvényesültek a ’szolidaritás’ fogalmával összefüggő pedagógiai-oktatáspolitikai célok, elképzelések a magyar nevelésügyben a 20. század második felében, különösen ennek hatvanas-hetvenes éveiben. A felülről lefelé szervezett társadalom paradigmájában a szolidaritás irreleváns, a ’közösség’ iránti elkötelezettség, hűség egy transzcendens identitás normájában jelenik meg. A szolidaritás kialakítása pedagógiai célként és praxisként ott lehet hatékonyabb, ahol a horizontális kapcsolatok gazdag hálója és élményvilága szövi át a tanulók életét. Throughout this article my task is to explore the legitimacy of pedagogical and educational policy declarations related to the concept of ‘solidarity’ in the Hungarian education in the second half of the 20th century; especially in the 1960s and 1970s. Research findings have proved that solidarity was irrelevant in the paradigm of a top down organized society; whereas commitment and devotion to the “community” appeared in the norms of a transcendent identity. The formation of solidarity as a pedagogical goal and practice was effective in cases of horizontal relationship networks where abundant experiences enriched the lives of students.

Other title: The Presence "solidarity" in the 1960s and 1970s (political and pedagogical analysis)
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 32
Number: 12
ISSN: 1215-5256
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2022
Page Range: pp. 41-56
Additional Information: Bibliogr.: p. 50-52. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Oktatáspolitika - Magyarország - 1960-1970-es évek, Pedagógia - Magyarország - 1960-1970-es évek, Pedagógiai kutatás
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/71198/
Date Deposited: 2023. Mar. 29. 15:30
Last Modified: 2023. Mar. 29. 15:30
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71234

Actions (login required)

View Item View Item