A 'szolidaritás' fogalom jelenléte a hatvanas-hetvenes évek tanügyigazgatási és pedagógiai ideológiájában

Trencsényi László: A 'szolidaritás' fogalom jelenléte a hatvanas-hetvenes évek tanügyigazgatási és pedagógiai ideológiájában. In: Iskolakultúra, (32) 12. pp. 41-56. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_012_041-056.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_012_041-056.pdf

Letöltés (915kB)

Absztrakt (kivonat)

Tanulmányomban annak feltárására törekszem, hogy miként érvényesültek a ’szolidaritás’ fogalmával összefüggő pedagógiai-oktatáspolitikai célok, elképzelések a magyar nevelésügyben a 20. század második felében, különösen ennek hatvanas-hetvenes éveiben. A felülről lefelé szervezett társadalom paradigmájában a szolidaritás irreleváns, a ’közösség’ iránti elkötelezettség, hűség egy transzcendens identitás normájában jelenik meg. A szolidaritás kialakítása pedagógiai célként és praxisként ott lehet hatékonyabb, ahol a horizontális kapcsolatok gazdag hálója és élményvilága szövi át a tanulók életét. Throughout this article my task is to explore the legitimacy of pedagogical and educational policy declarations related to the concept of ‘solidarity’ in the Hungarian education in the second half of the 20th century; especially in the 1960s and 1970s. Research findings have proved that solidarity was irrelevant in the paradigm of a top down organized society; whereas commitment and devotion to the “community” appeared in the norms of a transcendent identity. The formation of solidarity as a pedagogical goal and practice was effective in cases of horizontal relationship networks where abundant experiences enriched the lives of students.

Egyéb cím: The Presence "solidarity" in the 1960s and 1970s (political and pedagogical analysis)
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 12
ISSN: 1215-5256
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 41-56
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 50-52. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Oktatáspolitika - Magyarország - 1960-1970-es évek, Pedagógia - Magyarország - 1960-1970-es évek, Pedagógiai kutatás
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/71198/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 15:30
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 15:30
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71234
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet