Államilag elismert nyelvvizsgák tudományos feldolgozottsága magyarországi alkalmazott nyelvészeti és pedagógiai szakfolyóiratokban

Kiszely Zoltán: Államilag elismert nyelvvizsgák tudományos feldolgozottsága magyarországi alkalmazott nyelvészeti és pedagógiai szakfolyóiratokban. In: Iskolakultúra, (32) 12. pp. 22-40. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_012_022-040.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_012_022-040.pdf

Letöltés (956kB)

Absztrakt (kivonat)

Az államilag elismert nyelvvizsgáztatás Magyarországon több mint 20 éves múltra tekint vissza. Az eltelt idő alatt rengeteg tapasztalat gyűlt össze a vizsgaközpontok és a vizsgarendszerek működésével kapcsolatban. A központokban folyó szakmai munka és az akkreditációs előírások folyamatos fejlesztése együttesen járult hozzá az idegennyelvi mérés és értékelés korábban nem látott mértékű fejlődéséhez. Ez a fejlődés többnyire a tudományos feldolgozottság tekintetében is tükröződik: a vizsgáztatásról számos tanulmány jelent meg helyi, elsősorban egyetemi kiadványokban és konferenciakötetekben, doktori disszertációk is születtek ebben a témában, valamint külföldi konferenciákon is hangzottak el előadások. Jelen cikk azonban kizárólag azokat a tanulmányokat vizsgálja, amelyek a legnagyobb presztízsű magyarországi alkalmazott nyelvészeti és pedagógiai folyóiratokban jelentek meg 2000 és 2020 között. Jelen tanulmány első célja tehát ezeknek a tanulmányoknak az összegyűjtése, rendszerezése és elemzése. A második cél, hogy ezen tanulmányok tükrében áttekintést nyújtson a magyarországi akkreditált nyelvvizsgáztatás fejlődéséről, aktuális állapotáról, a szakembereket foglalkoztató kérdésekről és mindezek változásairól a vizsgált 20 év során. Végül pedig a meglévő tanulmányok elemzése alapján felhívja a figyelmet néhány további potenciális kutatási területre. In Hungary the system of language examinations accredited by the state has been in existence for more than 20 years. During this period experience galore has been gained about the operations of the language examination centres. The professional work and the continuous improvement of the accreditational requirements have also contributed to the development of the field of language measurement and assessment. This development is by and large mirrored in terms of academic publications as well. Between 2000 and 2020 several studies on language examinations were published mainly in conference and university volumes, several doctoral dissertations were written, and international conference presentations were also given. However, the present article aims at examining the articles having been published only in the most prestigious Hungarian journals on applied linguistics and pedagogy. By categorizing and analysing these studies the article provides an overview of the development of the system of language examinations accredited by the state, its current state, and the questions the experts touched upon throughout the examined 20 years. Finally, the study sheds light on some possible future research directions related to language examinations in Hungary.

Egyéb cím: Language examinations accredited by the state as they are processed in Hungarian applied linguistics and educational journals
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 12
ISSN: 1215-5255
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 22-40
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 38-40. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Nyelvvizsga - állami, Nyelvészet
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/71198/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 14:41
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 14:41
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71233
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet