A kompetenciaalapú szemlélet a bölcsődepedagógiában

Nyitrai Ágnes: A kompetenciaalapú szemlélet a bölcsődepedagógiában. In: Iskolakultúra, (32) 11. pp. 127-136. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_011_127-136.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_011_127-136.pdf

Download (844kB)

Abstract

Nagy József kritériumorientált, kompetenciaalapú pedagógiai elméletében a személyiség valamennyi kompetenciaterülete értelmezhető (Nagy, 2007, 2010), a fejlődés kritériumorientált segítése jól illeszkedik az egyes gyermekek fejlődéséhez, ténylegesen adaptív tevékenységeket alapoz meg. A gyermekek fejlődésének támogatása az egyes kompetenciaterületeken elérhető optimális fejlettség eléréséig tart. Ez a pedagógiai elmélet a neveléstudomány rendszerében jelenleg helyét kereső bölcsődepedagógia értelmezési keretéül is szolgálhat, elősegítheti a bölcsődei szakmai-módszertani kultúra rendszerbe foglalását, fejlesztését, támogatja a szakemberképzés és -továbbképzés korszerűsítését, elősegíti a kora gyermekkori neveléshez kapcsolódó kutatások tervezését. A tanulmány a kompetenciaalapú kritériumorientált pedagógia és a bölcsődei nevelést megalapozó pedagógiai kultúra kapcsolódásait mutatja be. József Nagy’s criterion-oriented, competence-based paradigm of education can be interpreted in all competence areas of personality (Nagy, 2007, 2010). The criterion-oriented support for development fits well with the development of individual children, and actually lays the foundation for adaptive activities. The support for children’s development lasts until the optimal development level is reached in each area of competence. This pedagogical paradigm can also serve as an interpretive framework for nursery pedagogy, which is currently looking for its place in the system of educational science. It can promote the systematization and development of the professional-methodological culture of nursery, it supports the modernization of training and further training of staff, and it promotes the planning of studies related to early childhood education. This study presents the connections between competence-based criterion-oriented education and the pedagogical culture that underpins nursery education.

Other title: The competence-based paradigm in nursery education
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 32
Number: 11
ISSN: 1215-5248
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2022
Page Range: pp. 127-136
Additional Information: Bibliogr.: p. 134-136. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Bölcsődei nevelés, Óvodai nevelés
Related URLs: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71197/
Date Deposited: 2023. Mar. 29. 14:19
Last Modified: 2023. Mar. 29. 14:19
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71226

Actions (login required)

View Item View Item